Reisbranche: Schiphol had noodvoorziening niet op orde

Reizigers van luchthaven Schiphol ondervinden vertragingen nadat het vliegveld te kampen had met een grote storing bij het inchecken.  Beeld ANP
Reizigers van luchthaven Schiphol ondervinden vertragingen nadat het vliegveld te kampen had met een grote storing bij het inchecken.Beeld ANP

De reisbranche betreurt het dat Schiphol de noodstroomvoorzieningen niet op orde had, waardoor op 29 april een stroomstoring leidde tot het afsluiten van de hele luchthaven.

Elisa Hermanides

“Vrolijk word je er niet van”, zegt Frank Oostdam, directeur van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) in een reactie op de eerste resultaten van een onderzoek naar de chaos op Schiphol op 29 april na een spanningsdip in het hoogspanningsnet.

Het ging volgens TNO, dat onderzoek deed naar de storing, om een opeenvolging van gebeurtenissen die ervoor zorgden dat Schiphol er niet in slaagde om deze spanningsdip op te vangen. Zo was er een noodstroominstallatie in terminal drie waarvan de instellingen afweken van die van andere noodstroomvoorzieningen. Ook stonden drie groepen niet goed ingesteld en werd de maximale belasting van de noodstroomvoorziening overschreden. De stroomonderbreking leidde ertoe dat het datanetwerk van de luchthaven te maken kreeg met problemen. Een deel viel uit en een ander deel functioneerde niet goed.

Vakantieperiode

“Hieruit blijkt dat Schiphol de noodvoorzieningen niet goed op orde had”, zegt Oostdam. “Dat zou je van zo’n grote luchthaven toch wel mogen verwachten.”

Voor de reisbranche kwam de storing op Schiphol op een buitengewoon ongelukkig moment: midden in de drukke vakantieperiode. Vooral in de vertrekhallen ontstonden problemen. Ze stroomden vol met reizigers die niet konden inchecken. Tientallen vluchten werden geannuleerd of vertraagd. Touroperators kregen te maken met gestrande vakantiegangers. Oostdam: “Het heeft veel werk gekost. Klanten moesten worden geïnformeerd en omgeboekt. En in de afwikkeling krijg je ook nog te maken met reizigers die geld terug willen omdat ze een dag vakantie hebben gemist.”

Of Schiphol te maken krijgt met claims van reisorganisaties is volgens Oostdam nog niet duidelijk. “Dat moet iedere reisonderneming zelf beslissen. Waarschijnlijk zal een touroperator eerst in gesprek gaan met de luchtvaartmaatschappij waar hij mee samenwerkt.”

Schiphol beloofde woensdag beterschap. Inmiddels is de noodstroominstallatie in terminal drie vervangen en met succes getest. Ook zijn er aanpassingen doorgevoerd in het datanetwerk.

De ANVR heeft er vertrouwen in dat Schiphol zijn beste beentje voor zet. “Zij zijn hier ook van geschrokken en willen duidelijk laten zien dat ze alles in het werk stellen om dit in de toekomst te voorkomen.”

TNO komt eind van de zomer met een uitgebreider onderzoek naar de storing. Daarin richt het onderzoeksinstituut zich op achterliggende oorzaken en zal het ook aanbevelingen doen om herhaling te voorkomen of in ieder geval het risico te verkleinen dat een spanningsdip weer zulke grote gevolgen heeft.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden