Reis op een koopje ver te zoeken

Het begrip ’last minute reizen’ is in de loop der jaren behoorlijk opgerekt. In de overvloed aan aanbiedingen zitten maar weinig echte koopjes.

Een dag of drie plensregen en bij menig vakantieganger begint de twijfel weer te groeien. Hebben we er dan toch geen goed aan gedaan om het erop te wagen en geen vakantie in januari te boeken? Stel dat het buiig blijft, weet je nog wel vorig jaar? en het jaar daarvoor?, moeten we dan weer zitten te verchagrijnen? Dat is het moment dat de woorden ’lastminute reizen’ opkomen. Wat zijn de mogelijkheden? Waar willen we heen? Met wie? Waar moet je op letten? Wat is het voordeligst?

’Last minute reizen’ zijn lange tijd de restanten van de reisbureaus geweest, die voor een habbekrats te koop werden aangeboden voor wie zich niet al in het voorseizoen had vastgelegd. Men móest ervanaf, net als van de laatste stoelen op een lijnvlucht van de KLM. Je ging bij wijze van spreken met je koffer naar Schiphol om daar te horen waar je nog heen kon die dag. Een sprong in het duister. Als het maar weg was van de regen en de kou en als op de plek van bestemming de zon maar volop scheen. Het was een vorm van vakantie houden, die alleen was weggelegd voor avonturiers en niet voor gezinnen met kinderen, die iets op maat verlangden.

Maar de consument zag het prijsverschil tussen de december of januari al geboekte all-in vakantie voor het hele gezin en de koopjes van juli en augustus en begon de smoor in te krijgen. Hij ging voor het risico of hoopte op een prachtige zomer in Nederland. De reisbranche, die met arrangementen bleef zitten, ging het begrip ’last minute’ flink oprekken. Reizen, die nog weken, zo niet maanden ver weg lagen werden ook ’last minute aanbiedingen’ en de kortingen, waren nog wel aardig, maar niet megagroot. Onder ’last minute’ kun je nu arrangementen aantreffen voor de tweede helft van november. De reisorganisaties hebben gewoon hun hele aanbod in de ’uitverkoop’ ondergebracht.

Wie nu voor last minute gaat loopt niet alleen tegen talloze websites aan op dit terrein, maar ook tegen een keur aan mogelijkheden en bestemmingen. Reizenportal.nl bijvoorbeeld etaleert iedere dag rond de tienduizend aanbiedingen vanaf zo’n 249 euro. Turkije staat veruit aan de top met meer dan vierduizend mogelijkheden, maar ook in Bulgarije, Portugal, Egypte en op de Canarische Eilanden valt er nog genoeg te kiezen. Heb geen voorliefde voor Cyprus of Madeira, want daarvoor is de keus gering. Maar ga vooral niet af op de reclame in de media of in het straatbeeld, want sommige aanbiedingen bestaan niet en dienen alleen maar om de klant te lokken. Dus strandvakanties voor 99 euro (Dat kan wel*bij Bex.nl), je zult er tevergeefs naar zoeken.

Je moet ook niet à la minute weg willen, want de dag daarop kun je beneden de 300 euro alleen nog vier dagen naar de Portugese Algarve of voor honderd euro meer acht dagen naar een ’klein maar gezellig’ hotel in het Turkse Alanya. Daarna lopen de prijzen al snel flink op. En 1934 euro voor 15 dagen in het Ice Green Palace in Antalya (Turkije), zoals een van de reisorganisaties etaleert, mag dan ’last minute’ zijn, het oogt niet echt als een ’aanbieding’.

Maar je bent jong, je vakkenvullersgeld brandt in je zak en je wilt naar ’the place to be’. Althans ’s avonds en ’s nachts. Beach Masters, gespecialiseerd in jongerenreizen, weet waar je je dan moet vervoegen. Bulgarije is dit jaar dé feestbestemming. Het aantal daarheen afgereisde feestbeesten is met 33 procent omhoog gegaan. Iedereen wil naar Sunny Beach, aan de Zwarte Zee. Disco’s bij de vleet en, zo adverteert Beach Masters, het bier kost maar een euro. Daar kan Terschelling of Burgh-Haamstede niet tegenop.

Ai, de eerstvolgende gelegenheid bij Beach Masters is pas op 18 augustus. Voor 389 euro (ticketprijs) p.p. kun je acht dagen weg. Maar je moet wel drie andere beesten vinden, want het is op basis van vier personen. En er komt nog het een en ander aan toeslagen en verzekeringen bij. Samen ben je 1666,84 euro kwijt. En dan moet het zuipen nog beginnen.

Wil je nú of binnen enkele dagen, en hooguit met z’n tweeën, dan leert de zoektocht dat je over een dikke week tegen de duizend euro neertelt. Of je wacht tot 18 september en maakt samen met je ouders, je zusje en je twee oma’s gebruik van het zespersoonsarrangement voor het Zonnestrand. Ook gezellig toch? Ferio Vakanties biedt het aan voor 359 euro. Of wacht, na de doorklik is het ineens 479 euro. En met de toeslagen is het 491,50 euro. En met de verzekeringen erbij 521,42 euro.

Kortom, wie snel en voordelig op reis wil worstelt zich op het internet door een regenwoud aan zogeheten aanbiedingen, rekent al die koopjes zorgvuldig na op trucs en valstrikken en shopt tot hij of zij dropt. Of stelt zelf een reis samen. Met behulp van de website van een prijsvechter en Expedia of E-bookers of andere sites voor een voordelig hotel. In de meeste gevallen zijn er ook wel beoordelingen te vinden. Voor reizigers, door reizigers, zoals www.zoover.nl meldt. Op 7 juli vestigde zoover een record; 200.000 bezoekers waren die dag op zoek naar de beoordeling van een zonbestemming.

De Nederlandse reisconsument is zeker ook op speurtocht naar plekken waar hij het minste aan extra’s op zijn ticketprijs betaalt. En die heeft hij voorlopig gevonden in Duitsland en België. Daar ontsnapt hij niet alleen aan de vliegtaks, die Nederland sinds 1 juli op een ticket legt – 11,25 euro binnen Europa, 45 euro intercontinentaal – maar ook aan de toeslagen van Schiphol. De veiligheidstoeslag, om er één te noemen, gaat daar binnenkort van bijna dertien naar ruim negentien euro. Voor twee weken lang parkeren vraagt Schiphol 105 euro in het laagseizoen en 16,50 erbij in het hoogseizoen. Weeze/Niederrhein rekent 38,50 voor twee weken, Düsseldorf 55,00. Zaventem (Brussel) daarentegen doet 180 euro voor 14 dagen en Luik 98 euro.

De Duitse luchthavens – Weeze ligt even voorbij Nijmegen of Venlo – en de Belgische – ook Charleroi draait als een carrousel – hebben vooral aantrekkingskracht op wie gebruik wil maken van Duitse, Britse of Oost-Europese prijsvechters, die vluchten voor een prikkie aanbieden.

Wie bijvoorbeeld naar Zagreb wil vliegen voor een vakantie in Kroatië kan natuurlijk op Schiphol terecht. De goedkoopste gelegenheid is met CSA Czech Airlines voor ruim 390 euro (daarna komt Lufthansa met goed 514 euro). Het ticket doet 220 euro en voor belastingen en toeslagen tel je 155,42 euro neer. Je hebt een tussenstop in Praag en de duur van de reis is 5u50 heen en 5u50 terug. Vanaf Keulen-Bonn vlieg je in één keer in 1u50 naar Zagreb. Het ticket met prijsvechter GermanWings is 198 euro en voor belastingen en toeslagen wordt ruim 67 euro betaald. Een winst van 110 euro per ticket en dan is het parkeren – in Keulen en Bonn 50 euro voor twee weken – nog buiten beschouwing gelaten.

De consument heeft zijn winst snel uitgeteld, zoals ook blijkt uit de honderdduizenden die zich ook deze zomer bij de ooster- en de zuiderburen melden voor een reisje naar de zon. Die vliegtaks, die de laatste tijd als hoofdschuldige wordt opgevoerd is daarbij een extra duwtje, niet de hoofdreden. Vliegen vanaf Schiphol is gewoon prijzig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden