Regionale Radio Oost komt ook op de buis

HENGELO - Radio Oost begint als eerste regionale omroep in Nederland met het verzorgen van tvuitzendingen. Vrijdag begint een drie maanden durend experiment, waarbij TV Oost elk weekeinde met programma's in Overijssel op de buis verschijnt.

Het experiment gaat naar schatting een half miljoen gulden kosten en wordt volgens directeur Henny Everts van Radio Oost volledig bekostigd door het uitzenden van reclamespots en giften van sponsors.

Op de directie- en redactieburelen van de omroep in Hengelo leeft de hoop, dat de Overijsselse kijkers dermate positief op de uitzendingen zullen reageren dat andere potentiele participanten, waar onder de (provinciale) overheid en uitgeverij Wegener, bereid zijn geld te steken in het project, zodat de uitzendingen na de proefperiode kunnen doorgaan. "Want voorlopig is het nog zo dat we van WVC toestemming hebben om drie jaar lang uit te zenden, maar dat we slechts geld hebben voor drie maanden" , aldus Everts.

Bij Radio Oost werkt men al twee jaar aan het opzetten van een regionaal tv-station, maar de financiering daarvan is een moeizame zaak. Dagelijks enkele uren via de kabel uitzenden, vergt een exploitatielast van 3,5 miljoen per jaar. Vorig jaar lanceerde Radio Oost het plan om kabel-abonnees in Overijssel maandelijks 1,05 gulden te laten betalen voor regionale televisie, maar dat plan stuitte op weerstand bij de kabelexploitanten. Dat uit zowel een enquete van Radio Oost zelf als uit een onderzoek van Dagblad Tubantia bleek dat een kleine 70 procent van de inwoners van Overijssel behoefte zegt te hebben aan regio-tv, kon de kabelexploitanten niet overtuigen.

Omdat TV Oost inmiddels toestemming heeft gekregen om ook op televisie commercials te gaan uitzenden, zou de bijdrage van de kabelabonnees aan regio-tv volgens directeur Everts van Radio Oost beperkt kunnen blijven tot maximaal twee kwartjes per maand. Maar veel puf om de zich nog ongetwijfeld lang voortslepende discussie over publieke financiering af te wachten, heeft men in Hengelo niet meer. De hoop van TV Oost is vooral gevestigd op interesse van uitgeverij Wegener, die met de uitgifte van vier regionale dagbladen sterk vertegenwoordigd is in Overijssel, of eventuele andere financiers uit de uitgeefwereld.

De inkomsten uit commercials overtreffen alle verwachtingen. In plaats van de verwachte 1,2 miljoen, zal daarmee dit jaar een omzet van rond 1,8 miljoen worden gerealiseerd. Wegener deelt nu voor de helft mee in die inkomsten, zonder dat het daar zelf iets voor hoeft te doen. Everts: "Maar het is geen uitgemaakte zaak, dat Wegener ook in de toekomst blijft meedelen in die reclame-inkomsten. Het gaat hier om een compensatieregeling die door WVC is opgelegd, omdat Wegener advertentie-inkomsten derft doordat wij zijn begonnen met radioreclame. Die afspraak geldt voor vier jaar, daarna kan er een compleet andere situatie ontstaan."

Achterover leunend kan Wegener vooralsnog ook de helft van de inkomsten uit tv-spots claimen. Door zelf te participeren in regio-tv zou de uitgeverij zich echter ook op de lange termijn verzekerd weten van een vinger in de tv-pap en bovendien mogelijk zijn kabelkranten, waarop jaarlijks 1,5 miljoen wordt verloren, beter exploitabel kunnen maken. In Hengelo is men namelijk op het idee gekomen, dat de kabelkranten van Wegener mooi als randprogramma kunnen worden gebruikt op momenten dat TV Oost niet uitzendt.

Wat de toekomst ook brengen moge, vrijdagavond klokslag 18.15 uur kunnen 750 000 Overijsselaars - de resterende 250 000 hebben nog geen kabelaansluiting - via het kanaal waarop anders de BRT 2 uitzendt kennis maken met RTV Oost. Om het kijkpubliek te laten wennen aan de nieuwe situatie, wordt begonnen met het eerste deel van de speelfilm: 'Het Verhaal van Kees', waarin regionale coryfeeen als Willem Wilmink, Herman Finkers en Harm (oet Riessen) Agteresch de hoofdrollen vertolken. Pas met ingang van volgende maand pakt RTV Oost op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond fors uit met onder meer een eigen journaal, sociaal-economische rubriek en jongerenprogramma. "Als we twintig procent van het kijkerspotentieel bereiken, is het experiment geslaagd" , vindt Henny Everts.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden