Regio zucht onder vrachtwagenverbod Merwedebrug

Verkeersoverlast | Sinds vrachtwagens niet meer over de Merwedebrug mogen, is het een chaos in de omliggende gemeenten.

De afsluiting van de Merwedebrug voor vrachtwagens zorgt voor grote problemen in omliggende gemeenten. In Brabant kampen Werkendam, Woudrichem en Aalburg met sluipverkeer. Ondernemers in de gemeenten zijn slecht bereikbaar, en inwoners komen te laat op hun werk. In een brief aan het ministerie van infrastructuur en milieu noemen de gemeenten de maatregelen 'ad hoc en met weinig gevoel voor de impact die dit met zich meebrengt'. Aan de Zuid-Hollandse kant schreef Gorinchem een vergelijkbare brief. Daar rijden verdwaalde vrachtwagens soms door tot het centrum.

"Vanochtend hadden we 109 minuten file", zegt wethouder Renze Bergsma van Woudrichem. "We maken ons ernstige zorgen over de bereikbaarheid van ziekenhuizen." De CDA-wethouder is woest op Den Haag. "Als het noodzakelijke onderhoud op tijd was gepleegd, was dit nooit gebeurd. In de Randstad wordt volop in infrastructuur geïnvesteerd, maar wij hangen aan de laatste mem."

Als het aan Bergsma had gelegen, was er bovendien allang een tweede Merwedebrug geweest. Hij ijvert al jaren voor een verbreding van de A27. Die komt er op zijn vroegst in 2019.

Ook consultancybureau Arcadis denkt dat de problemen met de brug (haarscheurtjes) voorkomen hadden kunnen worden. Juist een vitale brug als deze moet beter onderhouden worden, vindt assetmanager Marc Hartsema. "Nu worden alle bruggen een keer in de zes jaar grondig gecontroleerd. Met een belangrijke brug zou je dat misschien een keer in de vier jaar moeten doen, en met een minder belangrijke brug een keer in de acht jaar."

Rijkswaterstaat kijkt bij het onderhoud te veel naar de kosten en de wettelijke regels, en onvoldoende naar het maatschappelijk belang van de bruggen, vindt hij. "Het uitvallen van deze brug betekent dagelijks half miljoen schade voor de bv Nederland", zegt Hartsema. Hij vindt een 'professionaliseringsslag' nodig bij Rijkswaterstaat, dat al gebruik maakt van de diensten van Arcadis.

Hartsema verwacht de komende jaren vaker problemen met bruggen en tunnels. "Het is een trend: niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en België. Veel bruggen zijn nu vijftig of zestig jaar oud, en gebouwd naar de richtlijnen van hun tijd. Nu worden ze veel zwaarder belast. Tegelijkertijd stellen overheden het onderhoud vaak uit vanwege budgettaire beperkingen." Het herstel van de brug gaat mogelijk twee maanden duren. De gemeenten dringen aan op een snellere reparatie. Ook willen ze dat minister Schultz van Haegen komt met een oplossing voor het openbaar vervoer in de regio en een schadevergoeding voor ondernemers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden