Regering dreigt met maatregelen tegen 'illegale protesten' van boze werknemers

AMSTERDAM (Reuter, AP, AFP) - De stakingen in Zuid-Korea breiden zich verder uit. De acties tegen de nieuwe arbeidswet gaan door tot het einde van dit jaar. Daartoe heeft de grootste vakbond van Zuid-Korea zijn 1,2 miljoen leden opgeroepen. Aanvankelijk zou de staking maar 24 uur duren.

De Zuid-Koreaanse overheid heeft gedreigd maatregelen te nemen tegen de “illegale protesten”. In totaal zouden gisteren zo'n 370 000 mensen het werk hebben neergelegd. Zo'n 12 000 oppositieleden hielden een protestbijeenkomst in Seoul. Duizenden leden van de oproerpolitie bewaakten uit voorzorg de parlementsgebouwen, maar grepen niet in.

Door de nieuwe arbeidswet kunnen Zuid-Koreaanse bedrijven hun personeel gemakkelijker ontslaan, mogen ze andere werktijden invoeren en bepaalde rechten (zoals het recht meerdere vakbonden te vormen) opschorten. De wet is volgens de oppositie op slinkse wijze door de regerende Nieuw Korea Partij (NKP) van president Kim Young-sam doorgedrukt. Tegenstanders waren niet geïnformeerd over het ongebruikelijke tijdstip (woensdagochtend vroeg) van de stemming. De wet werd met ruime meerderheid aangenomen.

Maandag besluit de 'Federatie van Koreaanse vakbonden' of de stakingen ook in 1997 worden voortgezet. Die federatie is oorspronkelijk nauw aan de overheid verbonden en over het algemeen zeer gematigd. Het is voor het eerst dat zij tot zo'n grootscheepse staking oproept. Sinds twee jaar bestaat in Zuid-Korea ook de meer militante Confederatie van vakbonden (500 000 leden), die los staat van de overheid.

Scheepsbouw

Hoewel nog geen 20 procent van de werknemers in Zuid-Korea lid is van een vakbond, hebben de bonden veel steun in strategisch belangrijke indrustrieën. Zoals de auto-industrie en de scheepsbouw, die veel buitenlands geld aantrekken. Het gaat vooral om Hyundai (eigenaar van de grootste scheepswerf ter wereld) en Daewoo. Naast fabrieksarbeiders, legden gisteren ook verpleegkundigen het werk neer. De staking zou zich steeds verder uitbreiden, onder meer naar metro-bestuurders en taxi-chauffeurs. De metro vervoert dagelijks vier miljoen mensen. Een aantal belangrijke bedrijven, zoals telefoonmaatschappijen en electriciteitsbedrijven blijven nog wel draaien.

Minister van financiën Han Seung-soo probeerde de gemoederen te sussen door te stellen dat de nieuwe wet op lange termijn juist banen beschermt. De wet zou de Zuid-Koreaanse economie flexibeler, en daarmee concurrerender maken. Ook kondigde hij andere wetten aan die levens- en werkomstandigheden verbeteren. Die wetten zullen “zo snel mogelijk” aan het parlement worden voorgelegd, zei hij.

Zuid-Korea is de vijfde auto-exporteur ter wereld. Voor de autoverkoop in Nederland hebben de stakingen in Zuid-Korea vooralsnog weinig gevolgen. Volgens een Daewoo-dealer is net nog een schip vanuit Zuid-Korea naar Nederland vertrokken met genoeg auto's voor de komende vier maanden. Over de periode daarna maakt hij zich ook weinig zorgen. “Wanneer die staking weer over is, gaan ze vast weer 24 uur per dag werken om een eventuele achterstand in te lopen.” Volgens manager H. Lee van importeur Daewoo-Benelux wordt bij Daewoo in Zuid-Korea nauwelijks gestaakt, en merken Nederlandse kopers voorlopig niets van de staking.

De Nederlandse vakbond CNV steunt sinds een jaar de vakbonden die los van de Zuid-Koreaanse overheid opereren. Dit jaar maakte de Nederlandse vakbond een ton over aan de Zuid-Koreaanse collega's. Volgens een woordvoerder van het CNV past de nieuwe Zuid-Koreaanse arbeidswet “precies in het oude regime. De openheid die juist in Zuid-Korea was ingesteld, wordt weer helemaal teruggedraaid. Dit kan absoluut niet.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden