Reed Elsevier zet punt achter zakelijke bladen

Uitgeverij Reed Elsevier doet de vakbladen de deur uit. Ook opinieweekblad Elsevier staat in de schappen.

Thijs Pietersen

Het Brits-Nederlandse mediaconcern Reed Elsevier gaat zijn zakelijke uitgeversdivisie Reed Business Information, dat naast Elsevier onder meer de vakbladen FEM Business en Boerderij bezit, afstoten. Het bedrijf wil met de verkoop minder afhankelijk worden van de advertentiemarkt.

Dat maakte bestuursvoorzitter Crispin Davis van Reed Elsevier gisteren bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 2007. De wereldwijde uitgeverij wil dat een omvangrijke reorganisatie de komende drie jaar 335 miljoen euro oplevert.

Hoewel de uitgeversgroep succesvol is, past zij volgens Davis niet meer in het bedrijf. „Advertenties zijn erg belangrijk voor de bladen. En dat maakt ons afhankelijk van conjuncturele schommelingen.”

De topman bekent dat er banen gaan sneuvelen, al kon hij nog niet aangeven hoeveel. De Britse krant Sunday Telegraph berichtte eerder dat er 1000 banen gaan verdwijnen.

De uitgeverstak Reed Business Information is een van de drie divisies van Reed Elsevier. Het moederconcern is ook gespecialiseerd in juridische, wetenschappelijke en medische publicaties, zoals het gezaghebbende medische tijdschrift The Lancet en de zakelijke database LexisNexis.

Het Engelse Reed fuseerde in 1993 met de Nederlandse uitgever Elsevier. Inmiddels werken er wereldwijd bijna 37.000 mensen bij Reed Elsevier en heeft het bedrijf beursnoteringen in Londen en Amsterdam. De omzet groeide in 2007 met 2 procent naar 6,69 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam 6 procent hoger uit op 1,23 miljard euro.

De journalistenvakbond NVJ gaf aan verrast te zijn over de verkoop. „We hadden dit niet verwacht en willen nu zo snel mogelijk in gesprek met het bedrijf over de gevolgen van de beslissing”, laat NVJ-secretaris Yvonne Dankfort weten. De vakbond is bang voor personele ingrepen die de divisie ’nog strakker in de etalage moeten zetten’.

Hoofdredacteur Arendo Joustra van opinieweekblad Elsevier is een stuk minder bezorgd. „Elsevier is een goed draaiende titel, met een al jaren stijgende betaalde oplage. Onze onafhankelijkheid blijft na de verkoop gewoon behouden. Een nieuwe eigenaar biedt uitzicht op verdere groei, zowel van het weekblad als van de website.”

Tegelijk met de aangekondigde verkoop van de uitgeverstak maakte topman Davis bekend dat Reed Elsevier voor 2,8 miljard euro de Amerikaanse dataleverancier Choice Point overneemt. Choice Point levert informatie over fraude-, ziekte- of ongevallenverleden – wat interessant is voor verzekeraars.

De verkoop betekent niet dat Reed de naam Elsevier schrapt. „Wij zijn trots op onze wortels in Amsterdam”, aldus Davis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden