Reed Elsevier versterkt positie op vakbladenmarkt VS met stevige overname

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Het Brits-Nederlandse uitgeverijconcern Reed Elsevier heeft zijn leidende positie op de Amerikaanse markt van bedrijfsbladen versterkt door delen van ABC-dochter Chilton Business Group over te nemen.

Reed Elsevier betaalt voor de drie belangrijkste divisies van Chilton 860 miljoen gulden. US Trade Magazines is met 39 verschillende tijdschriften van deze drie de grootste. Ook beursorganisator PEMCO en onderzoeksbureau Chilton Research Services horen bij de koop.

Al enige tijd aast het Nederland-Britse concern in Amerika op grote overnames. Daarvoor heeft het 6,3 miljard gulden tot zijn beschikking, verklaarde financieel directeur F. Covers in april. Eerder dit jaar kocht de uitgeverij nog het softwarebedrijf MDL Information Systems op, voor ongeveer 600 miljoen gulden.

Nigel Stapleton, een van de twee voorzitters van de raad van bestuur van Reed Elsevier, reageerde opgetogen op de nieuwe aanwinst. Vooral omdat die “perfect” past bij de bezittingen die het concern al in de VS heeft. PEMCO zal met de eigen beursorganisator Reed Exhibitions worden samengevoegd.

De vakbladen en het onderzoeksbureau van Chilton worden samengevoegd met Reed-dochter Cahners Publishing Company, dat negentig handelsbladen uitgeeft. De gefuseerde bedrijven gaan verder onder de naam Reed Elsevier Business Information.

De laatste echte mega-aankoop in de VS dateert van 1994, toen Reed Elsevier voor 2,6 miljard gulden de databank Lexis/Nexis overnam.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden