Redmond O'Hanlon kan bij Nipkow-jury niet kapot

Van 'Nederland van boven' tot 'Uit de kast', de Nipkow-jury boog zich deze week over een bonte groslijst van titels. Die één voor één afvielen voor de Zilveren Nipkowschijf, want, laten we eerlijk zijn, was dat commentaar van Roel Bentz van den Bergh in 'Van boven' niet erg clichématig? "'t Is zondag, dus we trekken er massaal op uit." Tsja....

Wel weer een sterk dramajaar, vond de jury. Afgezien van een enkele ontsporing zoals 'Lijn 32', waarvan je je na drie afleveringen nog steeds afvroeg wat de richting was - wat op zich raar is voor een bus -, werden we verblijd met een mooie tweede reeks 'Bloedverwanten'. Een serie waar veel geld en tijd in is gestopt: de cast, het script en de uitgelezen locaties, alles klopt. Drama op ouderwets hoog Avro-niveau, jubelden we. De concurrentie van ander oogstrelend drama was echter groot. 'In therapie' bijvoorbeeld. Een sterke tweede reeks, vooral dankzij Jeroen Krabbé, maar ook wat ongeloofwaardige verhaallijnen. Dus toch maar niet.

'Overspel' en 'Van God los', die naast 'Bloedverwanten' tot mijn persoonlijke dramafavorieten hoorden, haalden wel de tweede ronde. De eerste vanwege de 'loeispannende verhaallijnen' en 'de droomcast', waardoor een 'alledaags' thema als overspel een bijzondere lading kreeg. 'Van God los' werd geroemd om zijn mooie filmische verbeelding van waargebeurde verhalen (mini-speelfilms) en zijn spannende visie op criminaliteit: niet een wereld ver van ons bed, maar eentje akelig dichtbij. Maar de competitie met hoogwaardige documentaires was te hevig om deze series tot de eindronde te laten doordringen. 'Van God los' (BNN) kreeg wel een eervolle vermelding. En voor het eerst sinds 2005 viel weer een kinderprogramma in de prijzen. 'Taarten van Abel' (VPRO), sinds tien jaar op tv, schenkt zowel kinderen als volwassenen een lach en een traan en verdient daarmee de Ere Zilveren Nipkowschijf.

Van de genomineerde documentaires schopte 'Het proces Wilders' het ver, maar uiteindelijk was de conclusie dat deze journalistieke kwaliteit voor de publieke omroep normaal zou moeten zijn. 'De slag om Nederland' werd beoordeeld als VPRO-populisme. Uiteindelijk bleven 'Van Dis in Indonesië' en 'O'Hanlons helden'(beide VPRO) over. De kracht van Van Dis is dat hij samenvalt met zijn onderwerp, of het nu Afrika is of Indonesië, meende de jury: Van Dis is zijn documentaire. Als een ware aristocraat is hij bovendien in staat om met iedereen te praten, van straatkind tot president of generaal. Maar omdat hij al twee keer een Nipkowschijf heeft ontvangen, kan Van Dis het misschien een jaartje stellen zonder. Wat is een schijfje meer of minder after all?

Een nipte meerderheid, onder wie ik, gunde 'nieuweling' Redmond O'Hanlon dit jaar de eer. De Britse schrijver die de ster was van 'Beagle', de verder wat stuurloze VPRO-expeditie naar het gedachtegoed van Darwin, glorieerde in 'O'Hanlons helden' als belezen en onconventioneel ontdekkingsreiziger. Die aantoonde dat er over de zogenaamd 'ontdekte' wereld nog genoeg te leren valt. En als je dat dan ook nog doet door met een koffer vol boeken op je alpinopet door het oerwoud te waden, tsja dan kan je bij de Nipkow-jury niet meer kapot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden