Red de vluchtelingen, niet de kantooretiquette

Het is een kwestie van leven en dood, niet van seks, schrijft Claudia Rosett in de Wall Street Journal, daags na het verschijnen van een artikel in diezelfde krant van VN-baas Kofi Annan. Hierin poogt hij na het aftreden van Ruud Lubbers als Hoge Commissaris voor de vluchtelingen de stroom aantijgingen tegen het functioneren van de Verenigde Naties van zich af te schudden. Maar Rosett somt de schandalen van de afgelopen tijd nog eens op: verkrachting door blauwhelmen in Congo, diefstal in het Wereld Meteorologisch Instituut, de commissie voor de mensenrechten die bevolkt wordt door despoten, mislukt management, verspild geld en het leiden van de grootste roofoverval in de geschiedenis van humanitaire acties: het Oil for food-programma in Saddams Irak. Het échte schandaal rond de UNHCR is het falen van de vluchtelingenorganisatie in het beschermen van vluchtelingen uit Noord-Korea. ,,Al ruim tien jaar proberen Noord-Koreanen hun land te ontvluchten via de enige weg die voor ze open staat: voorbij de noordelijke grenscontroles, naar China. Ongeveer 300000 Noord-Koreanen houden zich daar schuil. Als ze worden teruggestuurd, lopen ze een reële kans om door honger of dwangarbeid te sterven in de werkkampen van Kim Jong-il. Ondertussen houden de VN er een beleid van 'stille diplomatie' met China op na. Twee jaar geleden wees meneer Lubbers deze vluchtelingen eindelijk aan als een 'zorgwekkende' groep, en daar bleef de zaak op hangen, terwijl mensen in stilte doodgaan. Nu de toppositie binnen de UNHCR vacant is, zou niet de kantooretiquette in Genève als maatstaf voor hervormingen moeten dienen, maar de vraag of er al dan niet gehandeld wordt om de Noord-Koreaanse vluchtelingen te redden.''

Rancher Bush komt langs en repareert het hek

Het was koud in Europa deze week, toen George Bush op bezoek kwam, en volgens Wolfgang Koydl in de Süddeutsche Zeitung was het weer eerlijker dan de staatslieden die hem deze week met verkrampte glimlach ontvingen. De ironie wil dat Bush denkt dat alle meningsverschillen met Irak te maken hebben, maar eigenlijk is dat allang niet meer zo. ,,Washington begrijpt, zoals Bush in Mainz benadrukte, de 'beperkingen' van staten als de Bondsrepubliek Duitsland om soldaten naar Irak te sturen. En de Europanen zijn het met de Amerikanen eens dat de Irakezen geholpen moeten worden. Beide zijden zien echter een lange lijst met problemen over het hoofd, die de partijen uit elkaar houdt: wapens voor China, de toekomstige rol van de Nato, de visie van Bush wat betreft het verspreiden van democratie in het nabije oosten en in de rest van de wereld. Kenmerkend voor de Europeanen is ook een gebrek aan realiteitszin. Men dacht dat Bush boete kwam doen, maar hij kwam naar eigen zeggen voor 'fence-mending', voor het bijleggen van onenigheden. Dat is Rancher-taal uit het Wilde Westen en betekent letterlijk het repareren van een kapot hek tussen twee grondstukken. Met andere woorden: het hek blijft. Het is zelfs beter dan voorheen.''

Antwerpen moet zijn museum verdienen

Operadirecteur, cultuurpaus én Gentenaar Gerard Mortier heeft de Antwerpenaren op de kast gejaagd. Mortier kreeg dinsdag de Vlaamse Cultuurprijs uitgereikt als Vlaanderens 'meest verdienstelijke cultureel figuur'. Hij liet weten dat ,,een extremistische stad als Antwerpen geen Museum aan de Stroom verdient'', doelend op het nieuwe prestigieuze cultuurcomplex dat vanaf 2007 aan de Schelde gebouwd zal worden. ,,Volgens de heer Mortier moet een bevolking zijn museum verdienen. Is cultuur dan een geschenk met een grote strik errond, als beloning of afstraffing van het stemgedrag van de burger?'', schrijven vertegenwoordigers van het Antwerpse culturele leven als stadsdichter Ramsey Nasr en cultuurschepen Philip Heylen in De Standaard.

,,Is het niet veeleer omgekeerd: wil cultuur niet juist mensen met elkaar verbinden, mensen confronteren met andere ideeën? Iedereen weet dat Gentenaar Mortier droomt van de realisatie van 'zijn' muziekforum in de stad Gent en dat de Vlaamse regering voor belangrijke financiële keuzes staat op het vlak van de culturele infrastructuur. Door Antwerpen systematisch in een negatief daglicht te stellen, hoopt Mortier blijkbaar de kansen voor het Muziekforum in Gent te verhogen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden