Red de autoloze zondag, lunch op straat!

Twintig prominente Amsterdammers, onder wie Youp van 't Hek, J. J. Voskuil, Adelheid Rosen en Jos Brink, klommen vorige maand in de pen. In een petitie aan het stadsbestuur pleitten ze voor een autoloze zondag. Vanwege de 'rust en stilte.'

Ruud van Haastrecht

Nou, stil gaat het niet worden op de eerste autoloze zondag in de hoofdstad sinds de oliecrisis van 1973. Een week na het stoere besluit om het hele gebied binnen de Singelgracht op 19 september autovrij te verklaren, is de gemeenteraad ijlings op zijn voornemen teruggekeerd. De reden is dat de eigen juristen hebben gewaarschuwd voor forse schadeclaims en rechtzaken.

Er moet een reden zijn voor het afzetten van de binnenstad, zoals een evenement. Geen probleem, dacht het college van b. en w. eerst: we verklaren de autoloze zondag zelf tot evenement. Maar toen dierentuin Artis een schadeclaim indiende en de binnenstadwinkeliers met de rechter dreigden, controleerden de gemeenteadvocaten dat toch eventjes. En wat blijkt? Tegenover boze winkeliers, dierentuinen, musea en particuliere parkeergarages heeft de Stopera geen been om op te staan.

Het Amsterdams college geeft echter niet zomaar op. En zo verdedigden wethouder Köhler (GroenLinks) en loco-burgemeester Van der Aa (PvdA) deze week een fraai staaltje van creatief politiek denken: houd zoveel mogelijk evenementen op 19 september in het centrum. Dan wordt het toch wat met die autoloze zondag. Er zijn al drie manifestaties: het Jordaanfestival, de Van Dam tot Dam-loop en de atelierroute rond de Nieuwmarkt. De Amsterdammers krijgen nu tot 1 augustus de tijd voor het bedenken van andere feesten.

Toch verwacht wethouder Köhler niet dat het één grote braderie gaat worden op de derde zondag van september. Hij wil 'rustige evenementen', zoals fietstochten over de autoweg en stadswandelingen. Van der Aa temperde echter al tijdens de raadsvergadering het optimisme over die rust en stilte. Als plaatsvervangend korpsbeheerder kan hij niet de halve binnenstad laten afzetten alleen voor fietsers en voetgangers. Kortom, concludeerde inspreker W. van der Kolk van de ondernemersvereniging Amsterdam City: ,,Het wordt steeds drukker en u gaat in die drukte stilte creëren.''

Köhler blijft echter optimistisch. Hij rekent op creatieve buurtbewoners die in allerijl ontbijtbijeenkomsten en straatlunches gaan organiseren ter bevordering van het buurtgevoel. De kosten zijn geen probleem. Voor de autoloze zondag beschikt de verkeerswethouder namelijk over 1 miljoen uit de parkeertol.

Maar voorlopig is de Amsterdamse autoloze zondag nog niet groter dan de Elandsgracht en een paar straten rond de Nieuwmarkt en het Centraal Station. Door 'strategisch plannen' kunnen die ontbijtende buurtbewoners en fietsers veertig procent van het centrum alsnog autovrij maken, zegt Köhler. Met een brunch op een drukke autostraat als de Rozengracht zijn meteen de vele zijstraatjes onbereikbaar voor de notoire automobilist.

Voor de milieubeweging is de lol er vanaf. Wel vindt de openingsmanifestatie van de eerste landelijke autoloze zondag in de hoofdstad plaats. R. Danen van Milieudefensie zint nog op een 'strategische plek.' Maar het verzacht de bittere pil niet. Danen: ,,Het besef dat je ook zónder auto de binnenstad in kunt, is hier nog niet breed doorgedrongen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden