Recyclen van auto's naar hoger niveau

Nieuwe fabriek in Tiel haalt onder meer koper en kunststoffen uit grote bruine hoop schroot

Het lijkt net Sjakies chocoladefabriek, de grote hal vol met vrolijk gekleurde machines. De grote trommels, lopende banden en pijpleidingen zijn groen, oranje en geel en geven zo aan bij welk onderdeel van het recycleproces ze horen.

Autorecycling naar een hoger niveau tillen, dat is het doel van de Post Shredder Technologie (PST) fabriek in Tiel die gisteren werd geopend. In de fabriek wordt afval dat overblijft na het versnipperen van auto's verder gescheiden voor hergebruik. Het scheiden gebeurt met innovatieve technieken, die - uniek in Europa - zijn samengebracht in één fabriek. Uit een grote bruine hoop schroot worden onder andere koper, kunststof en restanten van bekleding van elkaar gescheiden. Het is de bedoeling dat dagelijks 24 vrachtwagens met opnieuw te gebruiken materiaal naar buiten zullen rijden.

Koepelorganisatie Auto Recycling Nederland (ARN) probeert met de fabriek het voortouw te nemen in Europa. Directeur Arie de Jong: "Als Nederlandse auto-industrie willen we laten zien dat we onze verantwoordelijkheid nemen. De EU dwingt af dat 85 procent van het automateriaal wordt hergebruikt. In wordt dat verhoogd tot 95 procent. Wij willen dat nu al halen."

Staatssecretaris Atsma van milieu is aanwezig om de fabriek te openen. "De fabriek is een mooi voorbeeld van het sluitend maken van de grondstofrotonde, ik hoop dat andere sectoren jullie voorbeeld volgen."

Volgens hoogleraar duurzaamheid Herman Wijffels is recycling niet alleen belangrijk omdat het moet, maar ook omdat er geld mee te besparen valt. "Steeds meer bedrijven zien in dat het goedkoper is om grondstoffen te hergebruiken in plaats van steeds nieuwe aan te schaffen of op te graven. We kunnen niet langer leven alsof de aarde limietloos is, we moeten op weg naar een kringloopeconomie." Wijffels is voorzichtig enthousiast. "De opgave die nu voor ons ligt is om auto's vanaf het begin van de cyclus zo te bouwen dat ze zich op het einde makkelijk laten recyclen."

Het tot in detail scheiden van de materialen kost veel energie. Zie de grote koelingmachines in de fabriek. Doet ARN genoeg om ook dit duurzaam te laten verlopen? Nee, die windmolens hier tegenover zijn niet van ons, lacht De Jong. "We proberen alles duurzaam te doen, maar als je zo grondig recyclet, kost het nu eenmaal veel energie."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden