Record aantal camera's verslaat Oranje

Honderdvierenveertig camera's, veertig kilometer kabel en honderdtweeëntwintig microfoons, verdeeld over 8 stadions. Dat is er nodig om alleen al de wedstrijden van Euro 2000 de wereld over te laten gaan. Vijfhonderd technici moeten ervoor zorgen dat we geen pass of hakballetje hoeven te missen.

Euro 2000 heeft een tv-primeur: de wedstrijden zullen voor het eerst vanuit alle denkbare hoeken te zien zijn. Elke wedstrijd wordt geregistreerd door een recordaantal van achttien camera's die op en rond het veld staan. Alleen al achter de doelen zorgen acht camera's dat we de doelpunten goed kunnen zien vallen.

Belangrijk voor de wedstrijdverslagen zijn vooral de hoofdcamera's (op de tekening met de nummers 1 en 2), die het hele veld kunnen bestrijken. De andere camera's bieden een scala aan meer en minder gedetailleerde plaatjes, waar de regisseur uit kiest. Zo zijn de camera's 7 en 8 alert op buitenspel, terwijl bijvoorbeeld camera 13 de emoties op de reservebank vastlegt. Camera 18 heeft tijdens de wedstrijd nauwelijks een functie, maar is bedoeld voor het beauty-shot, een mooi overzichtsbeeld vanuit de lucht.

Competitiewedstrijden en Champions League worden normaal gesproken met veertien camera's gefilmd. Experimenten tijdens het WK '98 in Frankrijk pakten goed uit, zodat de Nederlandse en Belgische omroep nu vier extra camera's inzetten. Om de mega-operatie goed te laten verlopen, hebben de NOS, VRT en RTBF zich verenigd in Forto 2000, dat verantwoordelijk is voor de wedstrijdbeelden en de verslagen vanuit de stadions.

Voor de kijker zal het stramien van de tv-wedstrijden herkenbaar zijn. Elk verslag begint tien minuten voor de aftrap met een Forto 2000-filmpje, dat een beetje lijkt op het introductiefilmpje van de Champions League, compleet met lyrisch koorgezang. Daarna volgt een anderhalve minuut durende clip van de stad waar de wedstrijd wordt gespeeld. Dan volgt een noviteit: een van tevoren opgenomen filmpje van de aankomst van de spelersbussen en van de spelers die naar de kleedkamers lopen. Gevolgd door de bekende sfeerbeelden uit het stadion, de opkomst van de spelers en de volksliederen. Tijdens de wedstrijden wordt de kijker van de opstellingen, balbezit, corners, doelpunten en gele en rode kaarten op de hoogte gehouden door 'graphics' die speciaal voor Euro 2000 zijn ontworpen.

De wedstrijdbeelden gaan letterlijk de hele wereld over en zullen door grootscheepse doorgave via de satelliet van IJsland tot Trinidad te zien zijn.

Forto 2000 - waarvan het logo trouwens onbedoelde overeenkomsten vertoont met dat van sportmerk Nike, concurrent van hoofdsponsor Adidas - ziet het EK met vertrouwen tegemoet. ,,We hebben het hele project technisch en tactisch onder controle'', meldt een trotse Ed van Westerloo. Voormalig NOS-directeur Van Westerloo is de baas van het speciaal voor Euro 2000 opgerichte monsterverbond tussen NOS, VRT en RTBF. Dat is uniek: niet eerder werkten Europese omroepen op zo'n grote schaal samen. Van Westerloo beaamt dat Forto wat aanloopproblemen kende, vooral omdat de tv-culturen van België en Nederland meer van elkaar verschilden dan verwacht. De manier waarop voetbalwedstrijden in beeld worden gebracht is anders in Noord- dan in Zuid-Europa. De grens tussen de 'noordelijke' en 'zuidelijke' aanpak bleek dwars door België te lopen.

Na zo'n honderd vergaderingen op een plaats tussen Hilversum en Brussel, kwam Forto 2000 tot een universele richtlijn. Zo moet de beeldvoering neutraal, objectief en informatief zijn en een internationaal karakter dragen. Ook moeten de uitzendingen getuigen van respect voor de sport. Daarbij is een goede regie van levensbelang. Martijn Lindenberg, hoofd sport van de NOS: ,,De beeldkeuze wordt bepaald door de actie op het veld. Zo zullen tijdens de acties alleen de hoofdcamera's worden gebruikt. In principe zijn er geen herhalingen te zien zolang een actie voortduurt.''

Daarmee wordt afgerekend met de irritante beeldvoering tijdens het WK '98 in Frankrijk, waarbij vier, vijf herhalingen van afzwaaiers het volgen van de wedstrijd onmogelijk maakten. Tot ergernis van Lindenberg, zelf een begenadigd voetbalregisseur. Sinds begin jaren zeventig reist hij de wereld af om grote voetbalevenementen in beeld te brengen. Vanzelfsprekend zal hij ook voor Euro 2000 verschillende wedstrijden regisseren. Lindenberg: ,,Je moet op de juiste momenten op details letten, dat bepaalt voor een groot deel de sfeer. Niet steeds een gemiste kans herhalen, maar wel letten op het gezicht van Ronald de Boer als hij een ziekenhuisbal krijgt van zijn broer. Daarmee maak je een wedstrijd.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden