Reclamebord bespiedt treinreiziger

Beeld ANP XTRA

Sommige reclamezuilen op stations registreren hoeveel mensen naar een advertentie kijken en hoe lang. Dat hebben de NS bevestigd na ophef op sociale media over cameraatjes in een billboard op station Amersfoort.

Sinds begin dit jaar voorziet marktleider Exterion Media, die alleen al op Amsterdam Centraal 650 digitale schermen beheert, zijn reclameborden standaard van een camera. En het gebeurt niet alleen op stations, maar ook in bushokjes en winkelcentra. Het gaat nu nog om een testfase; op vijftig pilaren is de bijbehorende software geactiveerd.

Exterion spreekt liever niet van camera's maar van sensoren. Die leggen niet alleen het aantal kijkers en de kijkduur vast, ook het geslacht en een schatting van de leeftijd worden opgeslagen. Maar, benadrukt een woordvoerder, "er worden géén beelden opgeslagen". En de gegevens kunnen ook niet worden herleid tot individuele personen.

Privacy

Toch is het de vraag of het mag. De Autoriteit Persoonsgegevens gaat informatie inwinnen. "Camera's in een publieke ruimte mogen in het algemeen niet worden gebruikt voor reclamedoeleinden", zegt een woordvoerder tegenover de NOS. "We kunnen er niet al te veel over zeggen omdat we nog geen onderzoek hebben gedaan. Maar we gaan in gesprek met de NS en als het blijkt te gaan om een ernstige privacyschending, nemen we maatregelen."

Dit soort slimme billboards wordt steeds populairder, stelt brancheorganisatie iAB. "Nu wordt bereik vaak nog gemeten met enquêtes, maar dit werkt natuurlijk een stuk beter", zegt een woordvoerder.

Welke adverteerders dat nog meer doen, is echter onduidelijk. Concurrent JCDecaux geeft aan dergelijke slimme billboards niet te gebruiken, net als buitenreclame-exploitant Clear Channel.

Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom vindt het zorgelijk. "Het is een publieke ruimte, en de NS staan toe dat passagiers worden bekeken. Je kunt je hier als treinreiziger niet aan onttrekken."

Lees ook:

De particuliere camera rukt op als hulpje van de politie

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden