Reclame maken met de bebloede kleren van een gesneuvelde Bosnische soldaat

Wat is nog leuker dan een stervende aidspatient, kussende nonnen, een zwart meisje als duiveltje en een verzameling geslachtsdelen? Juist, de doorbloede kleren van een dode Bosnische Kroaat. Het T-shirt-met-echt-kogelgat en de camouflagebroek (beiden van onbekend merk) zijn afkomstig van Marinko Gagro. Hij werd vorig jaar juli op 30-jarige leeftijd ten zuiden van Mostar doodgeschoten.

BIJDRAGE ROP ZOUTBERG

De soldatenkleren fleuren nu de nieuwe reclamecampagne van het Italiaanse kledingmerk Benetton op. De wereldwijde campagne zal de foto naar 110 landen voeren, waaronder het voormalige Joegoslavie.

Benetton zegt dat ze de kleren heeft gekocht van de ouders van Marinko. Een Italiaanse krant bracht de advertentie gisteren over twee pagina's, vergezeld met een oproep van de vader van de gedode jongen. “Ik, Gojko Gagro, vader van Marinko Gagro, zou willen dat de naam van mijn zoon en wat van hem is achtergebleven gebruikt wordt in de naam van de vrede en tegen de oorlog”.

Zoals het hoort hebben inmiddels vijf kranten geweigerd de advertentie op te nemen. Een woordvoerster van Benetton meldde zelf gisteren dat de Duitse Frankfurter Allgemeine Zeitung en de Franse kranten Le Monde en Le Figaro de reclame niet zullen meenemen. En natuurlijk wordt dat bij het kledingbedrijf niet begrepen. Het motto is immers altijd geweest: we willen niet shockeren maar discussie uitlokken.

Zo ook weer in dit geval. “Als we met deze advertentie proberen Tshirts te verkopen, hadden we geen slechtere reclame kunnen bedenken”, zegt een woordvoerster van Benetton. “Deze advertentie stelt vragen bij geweld en de rol van reclame daarbij. Altijd wordt een commercieel sprookjesland voorgesteld waarin oorlog niet bestaat.”

Ook de fotograaf van Benetton die het shirt en de broek vereeuwigde snapt alle ophef niet. “Er zijn mensen die het schandalig vinden dat Benetton menselijk leed gebruikt om kleren te verkopen, maar ikzelf vind het schandalig dat Campari een naakte vrouw gebruikt om drank aan de man te brengen. Deze reclame maakt in ieder geval meer indruk dan tien journaals.”

Nu maar weer afwachten hoe hoog de overtreffende trap nog is.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden