Reclame Code laakt campagne rond tatoeage BSN

AMSTERDAM (ANP) - De Reclame Code Commissie noemt een foldercampagne van de organisatie Het Nieuwe Rijk in strijd met de goede smaak en fatsoen. De organisatie verspreidde eind vorig jaar op grote schaal een officieel uitziende brief met een logo dat lijkt op dat van het Rijk, waarin burgers de aanbieding kregen gratis hun burgerservicenummer (BSN) op hun linkerarm te laten tatoeëren.

De commissie bepaalde ook dat de folders onvoldoende als reclame herkenbaar waren en adviseert Het Nieuwe Rijk niet meer op een dergelijke manier zijn denkbeelden te verspreiden. Dat maakte de commissie dinsdag bekend.

De folder werd in november in onder meer Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag huis-aan-huis rondgebracht. Ontvangers kregen de aanbieding om bij wijze van proef en vooruitlopend op potentiële nieuwe wetgeving, op vertoon van een reisdocument kosteloos het BSN te laten tatoeëren. De folder zorgde voor veel commotie en riep associaties met de Holocaust op. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) ontving meerdere klachten.

Het Nieuwe Rijk, gesteund door een reeks bekende Nederlanders, maakt zich hard tegen de opslag van vingerafdrukken in een centrale database.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden