Reclame Code Commissie tikt Shell op de vingers

(Novum) - Shell misleidt het publiek met de reclame waarin bloemen uit de schoorsteen van fabrieksschoorstenen komen. Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald. Milieudefensie had een klacht ingediend bij de commissie en kreeg gelijk. Volgens de commissie maakt Shell in de advertentie onvoldoende duidelijk dat niet alle CO2 en alle zwavelafval wordt hergebruikt, maar slechts een gedeelte.

Met de reclame wil Shell laten zien dat het bedrijf bezig is met het hergebruiken van de schadelijke gassen die het produceert. Daarmee worden bijvoorbeeld tuinders van energie voorzien. Het zwavel bevattende residu dat overblijft na de raffinage van olie wordt gebruikt om cement te maken. Maar dit zijn volgens de Commissie voorbeelden, Shell maakt niet voldoende duidelijk dat lang niet alle schadelijke stoffen worden hergebruikt.

Shell mag niet meer op deze manier reclame maken, oordeelt de Reclame Code Commissie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden