recital

Uitzending Radio 4: 9 juli om 14.00 uur.

Vanwege zijn oerdegelijke, metalig-klinkende stem werd Leiferkus vanaf 1980 een geliefd zanger van uiteenlopende dirigenten als Gergjev, Harnoncourt, Levine, Haitink en Haenchen; met de laatste werkte Leiferkus in het Muziektheater samen in Tsjaikovsky's 'Mazeppa'. Misschien meer nog dan operazanger is Leiferkus vertolker van het lied. Voor het Engelse cd-label Conifer is Leiferkus bezig met een gigantisch Russisch lied-project. De reden voor alle lof werd donderdagavond meer dan duidelijk in Leiferkus' weergave van Moesorgski's Liederen en dansen van de dood. Sinds Boris Christoff is er geen zanger geweest die zo perfect de sfeer weet te treffen in deze wrange muziek. Hans Vonk begeleidde Leiferkus optimaal met de orkestratie die Geert van Keulen van de pianopartij maakte (een soort variatie op de versie van Sjostakovitsj). De bitterzoetheid van het 'Wiegelied' en het martiale karakter van 'De Veldheer' kwamen magistraal naar boven.

Het geluid van Leiferkus is wat de Engelsen een acquired taste noemen; je moet eraan wennen. Het is een geluid dat uitermate geschikt is voor donkere, boosaardige rollen. En hoewel Leiferkus ook in Wolframs aria uit 'Tannhüuser' warmbloedige intensiteit in zijn stem wist te leggen, zou Telramunds muziek uit 'Lohengrin' geschikter voor hem zijn. De mix van opera-aria's voor de pauze (uit 'Vorst Igor', 'Carmen', 'Otello', 'Aleko' en 'Andrea Chenier') was een visitekaartje van de veelzijdigheid van Leiferkus. Het Credo van Jago uit 'Otello' werd een buitengewoon intrigerend spel tussen woorden en noten.

Als Hans Vonk er zin in heeft, kunnen er wonderen gebeuren. In Tsjaikovsky's 'Romeo en Julia' wist Vonk het orkest fantastisch te inspireren en Ljadov's 'Betoverde meer' blikkerde in zilveren pianissimi. Hij begeleidde Leiferkus zoals gezegd optimaal en het gejuich van de volle zaal was evenzeer voor hem als voor die bijzondere Russische zanger bestemd.

Het succes van de concerten in juli en augustus, dit jaar 41 stuks, komt vandaag tot uitdrukking in de feestdag van 12 tot 23 uur ter gelegenheid van het 250ste zomerconcert sinds de serie acht jaar geleden begon. Ieder heel uur in de grote zaal en ieder kwart over het uur in de kleine zaal is er een optreden van circa 40 minuten door een keur aan solisten, ensembles en orkesten. Zondagavond leidt Ton Koopman het Radio Kamerorkest in een Mozart-programma. Maandag tot en met donderdag concerteren buitenlandse orkesten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden