Flexwerkers

Rechtszaak KLM over beperking flexcontracten

De ondernemingsraad van KLM wil paal en perk stellen aan de inhuur van flexibele arbeidskrachten. Daarover dient maandag een rechtszaak. Beeld anp
De ondernemingsraad van KLM wil paal en perk stellen aan de inhuur van flexibele arbeidskrachten. Daarover dient maandag een rechtszaak.Beeld anp

Ondernemingsraden en vakbonden pogen het aantal flexibele arbeidskrachten te beperken. De 'principiële kwestie' hierover bij KLM wordt maandag bij de rechter uitgevochten.

De ondernemingsraad van KLM wil paal en perk stellen aan de inhuur van flexibele arbeidskrachten. Daarover dient maandag een rechtszaak. De or stelt dat de toename van het aantal uitzendkrachten de druk op het vaste personeel vergroot en dat wil ook een einde maken aan 'de onzekerheid voor flexwerkers'.

Onenigheid over de groei van het aantal werknemers met flexibele arbeidscontracten speelt bij meer bedrijven. Een onderzoek naar de afval- en milieubranche is binnenkort af. "Landelijk komt 16,5 procent van het aantal werknemers via een uitzendbureau.

Naar schatting ligt dat percentage hier op ongeveer 25", zegt FNV-bestuurder Birsen Yavuz. Het onderzoek moet de basis leggen voor afspraken in de sector. Eerder werden al 120 uitzendkrachten in dienst genomen bij vuilnisophaalbedrijven, maar dat is niet genoeg, meent Yavuz. In de sector werken ongeveer 6500 mensen.

Flexkrachten

Bij Truckfabrikant Scania in Zwolle werd vorig jaar aan de poort door werknemers gedemonstreerd omdat het verschil in beloning tussen vaste werknemers en uitzendkrachten te groot zou zijn. Volgens de cao mag het maximaal 10 procent bedragen. Eind deze maand gaat FNV'er Marijn van der Gaag er weer over praten met de directie. Op ongeveer 1700 werknemers werken circa 700 uitzendkrachten, zegt hij.

Ook het aantal flexkrachten bij KLM groeit 'heel rap', zegt Theo Mesman, voorzitter van de groepscommissie van de tankdienst, het bedrijfsonderdeel dat vliegtuigen van kerosine voorziet. Op zijn afdeling zag hij het aantal werknemers van buiten in drie jaar verdubbelen. "Het waren er ongeveer 25 en nu ruim 50. Ondertussen daalde het aantal vaste arbeidskrachten van 90 naar 85 en is het werk flink toegenomen."

De groepscommissie, een onderdeel van de ondernemingsraad, weigert al twee jaar in te stemmen met het dienstrooster omdat onduidelijk is of het werk uitgevoerd kan worden met de ingeroosterde werknemers. De uitzendkrachten, iedere dag bijna de helft van het aantal werknemers bij de tankdienst, staan namelijk niet op het werkschema. Mesman: "Als wij niet kunnen overzien of de werkdruk te hoog wordt, keuren wij het dienstrooster niet goed. Wij weten niet hoeveel uitzendkrachten er komen en hoeveel uren zij werken."

Mesman en zijn collega's vinden dat uitzendkrachten hetzelfde moeten verdienen en hetzelfde aantal uren moeten draaien als vaste krachten. Vaste werknemers werken 8,5 uur per dag, uitzendkrachten 4, 5 of 6 uur. Hun rechtspositie verschilt enorm; sommigen komen al jaren als flexkracht bij KLM over de vloer en zijn in dienst van uitzendbureau Randstad, de meeste anderen moet afwachten of zij worden opgeroepen voor een klus.

'Onzekerheid in optima forma'

FNV-bestuurder Jan van den Brink noemt dit 'onzekerheid in optima forma'. "Flexibele arbeidskrachten worden uitgeknepen. Uiteindelijk lijdt ook het vaste personeel daaronder. Dit is een heel principiële kwestie. Hier wordt zoveel uitzendwerk ingehuurd, dat heeft niets meer met piek en ziek te maken. Natuurlijk is er altijd werk dat beter door uitzendkrachten gedaan kan worden, maar dat kunnen wij sociaal oplossen."

Volgens voorzitter Mesman van de groepscommissie groeit niet alleen bij zijn tankdienst het aantal flexkrachten, maar is dat ook het geval bij andere onderdelen van KLM. Bij de sleepdienst die vliegtuigen van en naar de gate brengt is het percentage volgens zijn inschatting ongeveer 15, in de bagagekelder werkt meer dan een 25 procent van het personeel op een flexcontract en achter de incheckbalies zit vaak meer dan 30 procent van de keren een uitzendkracht.

In september werd bij de cao-onderhandelingen afgesproken dat 200 uitzendkrachten in dienst komen. Alles helpt, zegt Mesman, maar het is 'een schijntje' bij een bedrijf waar in totaal 14.500 mensen werken. De directie van KLM wilde niet reageren 'omdat de zaak onder de rechter is'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden