Rechter tikt Schultz op vingers

Minister moet 'onzorgvuldig' besluit om 100 te rijden op A10 'beter motiveren'

Uiteindelijk zal de Raad van State moeten vaststellen of 100 km per uur een goede snelheid is voor een snelweg die deels door de stad loopt. Minister Schultz van infrastructuur en milieu houdt het vooralsnog bij 100, ook na de nieuwe tik op de vingers die ze gisteren kreeg van de Amsterdamse rechtbank. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam blijven, net als Milieudefensie en bewonersgroepen, pleiten voor verlaging naar 80 km omwille van de gezondheid van omwonenden.

De Amsterdamse rechtbank oordeelde gisteren dat de minister de belangen van die omwonenden onvoldoende heeft meegewogen bij haar besluit om de snelheid op de A10 bij Amsterdam-West te verhogen van 80 naar 100. De rechtbank noemt het besluit onzorgvuldig en rekent de minister de hoge uitstoot van stikstofdioxide aan, die volgens metingen van TNO soms de Europese normen overschrijdt die vanaf volgend jaar gaan gelden. Dit jaar zijn de normen nog soepeler. Ook maakte de minister volgens de rechtbank onvoldoende duidelijk dat de doorstroming van het verkeer gebaat is bij een hogere snelheid.

Schultz reageerde gisteren licht teleurgesteld. "Ik ging er vanuit dat het zorgvuldig onderbouwd was. Maar de rechter zegt niet: u moet de snelheid verlagen, hij zegt: u moet die 100 km beter onderbouwen. Dat zal ik doen. Ik wil blijven binnen de milieunorm die we hebben. We willen alles doen conform de regels die we in dit land hebben." Ook haar soortgelijke besluit voor de A13 bij Rotterdam Overschie, waarover de Rotterdamse rechtbank in november al een vernietigend oordeel velde, gaat zij 'beter motiveren'.

Ook gaat de minister tegen de uitspraak over de A13 in hoger beroep bij de bestuursrechter van de Raad van State, omdat ze het op twee punten oneens is met de overwegingen op het gebied van geluid en luchtkwaliteit van de Rotterdamse rechtbank. "Dat is een principiële kwestie. Als de minister niet in beroep gaat komt dit in de jurisprudentie en gaat het behoren tot de regelgeving", legt een woordvoerder van de minister uit. De uitspraak over de A10 moet ze eerst bestuderen om te kijken of ze ook hier in beroep gaat.

De snelheid op beide wegen blijft 100. De Amsterdamse rechter wees het verzoek van Milieudefensie voor een 'tijdelijke voorziening' af. Ook acht de rechtbank het niet haar taak om 'tot finale geschilbeslechting te komen'. Het vonnis vernietigt alleen de afwijzing van de bezwaren die eerder tegen de snelheidverhoging waren ingebracht. Wanneer Schultz haar besluit opnieuw motiveert maar niet aanpast, zal dat voor de bezwaarmakers reden zijn om ook naar de Raad van State te stappen.

Milieudefensie reageerde gisteren verheugd op de Amsterdamse uitspraak. "Dit is goed nieuws voor de gezondheid van duizenden omwonenden", aldus campagneleider verkeer Ivo Stumpe. "Hun belang weegt zwaarder dan een paar seconden tijdwinst op de snelweg."

In de zaak van de A12 bij Den Haag Voorburg wees de rechtbank de bezwaren van Milieudefensie af.

Andere rechtszaken
Behalve rond de A10, de A12 en de A13 zijn op nog zeven plaatsen in het land rechtszaken gevoerd tegen de verhoging van de snelheid, meestal naar de nieuwe norm van 130 km per uur. In de meeste gevallen is het ministerie in het gelijk gesteld. Dat gebeurde op de A31 bij Marsum (van 120 naar 130), de A50 bij Ravenstein (van 100 naar 130), de Maasbrug op de A73 bij Cuijk-Neerbosch (van 120 naar 130) en de A59 bij Oss (van 100 naar 130). De zaken over de A7 bij Bolsward (van 120 naar 130) en de A7 bij Vinkeveen (van 100 naar 130) lopen nog. De verhoging van 100 naar 130 op de N270 bij Nuenen werd door de rechter teruggedraaid. Maar hier was niet de minister maar de provincie de partij die in het ongelijk werd gesteld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden