Rechter eist gesprek

De gemeente Amsterdam en Taxicentrale Amsterdam (TCA) moeten vrijdag terugkomen bij het gerechtshof om te kijken of zij het conflict over telefoonpalen bij taxistandplaatsen in overleg kunnen oplossen. Het hof bepaalde dat gisteren in een tussenarrest.

Van onze verslaggeefster

Tijdens het gesprek moeten de partijen afspraken maken over de te volgen procedure om tot een oplossing te komen. Voorzittend raadsheer M. van Schendel van het hof wil dat ook TCA-concurrent TaxiDirekt bij het bewuste gesprek wordt betrokken.

Sinds de liberalisering van de taxiwet, een jaar geleden, liggen de gemeente Amsterdam en taxicentrale TCA met elkaar overhoop. TCA-chauffeurs weigerden niet-aangeslotenen toe te laten bij standplaatsen en willen ook niet dat anderen hun telefoonpalen gebruiken. De president van de rechtbank bepaalde dat TCA het gebruik van de palen vóór 20 januari moest staken. Het taxibedrijf heeft de telefoons inmiddels uit de palen gehaald en de nummers doorgeschakeld, maar in afwachting van het gisteren door TCA aangespannen hoger beroep de palen nog niet verwijderd.

M. Mustafa rijdt met zijn taxi, een Mercedesbusje, mee in de rouwstoet die taxichauffeurs gisteren vormden in het centrum van Amsterdam. De tocht vond plaats voorafgaand aan de behandeling van het hoger beroep tegen de gemeentelijke verordening dat vijf telefoonpalen moeten verdwijnen. Mustafa: ,,Wie de centrale belt, krijgt altijd te horen: 'Er zijn nog twaalf wachtenden voor u'. Klanten bellen daarom naar de standplaatsen. Veertig procent van de ritjes komt op die manier binnen. Zouden we bijna de helft van onze inkomsten moeten afstaan aan nieuwkomers die geen 1265 gulden per maand aan de centrale betalen? Daar pas ik voor.''

De auto van Mustafa rijdt stapvoets van de Elandsgracht naar de Prinsengracht. Zo'n tien auto's voor hem rijdt een zwarte lijkwagen met daarachter zes chauffeurs die een kist dragen. Dat is de rechtsstaat, zeggen sommige chauffeurs. Minister Netelenbos ligt erin, melden anderen.

Er gaat geen taxi-actie voorbij of chauffeur M. Mustafa is erbij. Maar diep in zijn hart gelooft de 51-jarige Mustafa dat de Amsterdamse chauffeurs al lang verloren hebben. ,,Ik kom uit Egypte. Als je dat land vergelijkt met Nederland, komt het op hetzelfde neer. Daar mag je niet demonstreren. Hier wel, maar over je hoofd worden toch besluiten genomen.''

Twaalf jaar geleden kocht Mustafa voor drie ton een taxivergunning. Bij de bank sloot hij een lening af voor 260000 gulden. Maandelijks lost hij nu 5000 gulden af. Hij heeft nog zes jaar te gaan. ,,Dan heb ik iets afbetaald dat niets meer waard is. Ik kan die vergunning niet meer doorverkopen. En wat als mij iets overkomt? Dan moet mijn gezin die schuld betalen.''

Liberalisering, marktwerking; Mustafa vindt het prima. ,,Maar dan moet de minister mij schadeloos stellen. Als ik geen schuld meer heb, ben ik gelukkig.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden