'Rechten bij vliegvertraging moeten duidelijker'

(Novum) - Luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers beter informeren over de rechten die zij hebben bij vertraging. Vijftien procent van de maatschappijen heeft hierover geen foldermateriaal, meldt het ministerie van Verkeer en Waterstaat maandag. Europese regels bepalen dat reizigers bij een vertraging langer dan twee uur een folder met informatie over hun rechten moeten krijgen. Ook in geval van een annulering of een instapweigering moeten de rechten voor passagiers duidelijk worden gemaakt.

De inspectie ondervroeg alle luchtvaartmaatschappijen die vanuit Nederland vertrekken over de informatie bij vertragingen. Er werden twee metingen uitgevoerd. De eerste controle was onaangekondigd. Bij die meting had ruim 56 procent van de maatschappijen geen foldermateriaal. Bij de tweede meting waren de maatschappijen ingelicht over aanwezigheid van de inspectie. Vijftien procent had toen geen voorlichtingsmateriaal. De maatschappijen die bij aanwezigheid van de inspectie nog steeds geen folders konden tonen, worden opnieuw bezocht.

Ook heeft het ministerie contact met de Consumentenbond over een Europese aanpak voor een geschillencommissie voor de luchtvaart.

Het ministerie reageert met het onderzoek op Kamervragen van de SP. De partij stelde vragen nadat passagiers afgelopen zomer op een vlucht naar Paramaribo grote vertraging opliepen. Bij het meldpunt van de Inspectie zijn hierover geen klachten gemeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden