Rechtbank hoort technische details Costa Concordia

Ook kapitein verschijnt in Grosseto

Francesco Schettino, de kapitein die het cruiseschip Costa Concordia begin dit jaar bij een eilandje in Toscane tegen de rotsen voer, maakt vandaag zijn opwachting in de rechtbank van de Toscaanse stad Grosseto. Daar wordt het gerechtelijke vooronderzoek naar de scheepsramp hervat.

Het is de eerste keer sinds de desastreuze avond van 13 januari, waarop het gigantische schip kapseisde en ruim dertig mensen stierven, dat Schettino in een rechtbank komt. Hij mag zijn woonplaats nabij Napels in principe niet verlaten, maar mag wel naar Grosseto reizen om de zittingen bij te wonen.

Minstens drie dagen lang zullen een rechter, openbare aanklagers, ruim honderd advocaten en Schettino grote hoeveelheden technisch bewijsmateriaal tot zich nemen. Negen maanden na dato komen de door de rechtbank ingehuurde experts met hun bevindingen. Ze hebben de zwarte doos, harde schijven, routekaarten en opgenomen telefoongesprekken geanalyseerd en kunnen vertellen wat zich op de avond van de ramp precies op de Costa Concordia heeft afgespeeld.

Het vooronderzoek leidt ongetwijfeld tot een proces waarin Schettino en mogelijk ook een aantal van zijn collega's en drie managers van moederbedrijf Costa Crociere terecht moeten staan. Dat proces begint naar verwachting in januari.

De Costa Concordia voer op 13 januari met ruim 4200 man aan boord vlak langs het eilandje Giglio om een zogenaamde scheepsgroet te brengen. Om 21.45 uur -veel passagiers zaten aan het diner - voer het schip tegen een rots. Het begon snel te kapseizen en de passagiers werden op een chaotische manier geëvacueerd. Later werden de lichamen van dertig mensen gevonden. Twee lichamen zijn nog altijd niet gevonden; die bevinden zich waarschijnlijk tussen het scheepswrak en de rotsen waar het op ligt.

De in Italië verguisde Schettino beweert dat hij door zijn kundige manoeuvres met het zinkende schip een grotere ramp met nog meer doden heeft weten te voorkomen. Maar uit naar de pers gelekte gegevens uit de zwarte doos blijkt dat hij zes minuten na de botsing al begreep dat het schip aan het zinken was en dat hij toch drie kwartier heeft gewacht met de evacuatie. De zwarte doos zou ook duidelijk hebben gemaakt dat enkele naaste collega's van Schettino, zoals de Indonesische stuurman, slecht Italiaans spraken en instructies niet altijd begrepen. Ook zou de bemanning niet goed zijn voorbereid op een ramp en was de crisismanager van Costa Crociere die avond verre van besluitvaardig.

Moederbedrijf Costa Crociere heeft Schettino inmiddels ontslagen, zo bleek vorige week. Maar de kapitein pikt dat niet en is naar de rechter gestapt. "Het is het recht van elke werknemer om zijn ontslag aan te vechten, vooral als zijn verantwoordelijkheden nog niet zijn vastgesteld", meent hij.

Terwijl bij Giglio het 114.500 ton wegende scheepswrak nog altijd op zijn zij ligt en waarschijnlijk pas over een half jaar kan worden weggesleept, is de Italiaanse cruisevaart al bijna over de ramp heen. Vlak na 13 januari zat de schrik er goed in en kelderde het aantal boekingen. Maar na een paar maanden en wat prijsdalingen lijkt de sector dit jaar uit te komen op een krimp van 4 procent. Volgend jaar zullen miljoenen passagiers weer vrolijk aan boord gaan en verwacht de sector zelfs een groei.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden