recensie

Popmuziek | Amsterdam Electric Guitar Festival

Zondagavond 18 uur, de klokken van de Oude Kerk kondigen de Vespers aan. Binnen ligt tussen de koorbanken een warboel van snoeren en stekkers uitgestald. Rondom zitten naast de vaste kerkgangers ook gitaarfans verstild te kleumen. Na enkele psalmen weerklinkt een aria uit Bachs Weihnachtsoratorium, vertolkt door de vier elektrische gitaren van Chat. Ondanks hun bijna bevroren vingers treft het kwartet de juiste noten, die even daarna op vleugels langs de gewelven weerkaatsen. Na afloop van de dienst volgt de wereldpremière van 'Shadows', een electriserende compositie van Patrico Wang.

Maar je had je tegelijkertijd ook in de Melkweg kunnen warmen aan 'Plug 'n Play', een stuk voor 200 gitaristen onder leiding van gitaar-ikoon Adrian Belew, die ooit bij King Crimson, Frank Zappa en The Talking Heads speelde.

Tussen die twee uitersten pendelt deze week het Amsterdam Electric Guitar Festival. De organisatoren noemen het zelf "een festival dat over grenzen en genres heenkijkt en het instrument in zijn meest ultieme vormen voor het voetlicht plaatst".

Na een schoorvoetende start in 2004 en doorstart in 2007 wil het nu definitief "Het grootste festival ter wereld te zijn, dat zich alleen op de elektrische gitaar richt". Gezien de grote namen waaronder Belew, Andy Summers (The Police) en beschermheer Jan Akkerman (Brainbox, Focus), en de vele activiteiten met wereldpremières, workshops en jamsessies op tien locaties, zal die pretentie wel kloppen. Ook het spectrum waarmee ze alle mogelijkheden van de elektrische gitaar bestrijken - van metal tot Malinese blues en van southern rock tot northern avantgarde - het zit er allemaal in.

Gecombineerd met een grenzeloze gretigheid om het instrument te emanciperen, had hun streven een averechts effect op 'Bring on the night', het openingsconcert vrijdag in de Rabozaal. Kan de elektrische gitaar scheuren en janken, bij presentatoren Co de Kloet en Leo Blokhuis was het bescheuren en janken. Op Hilversum-babbeltoon praatten ze de avond stuk. Blokhuis: "Hier staan vier mannen klaar, ik denk gewoon om te gaan spelen, toch". Of De Kloet voor de zoveelste keer: "Dames en heren, dit is te horen bij CoLive op Radio 6". Zodoende sneefden de geweldige optredens van de Indiase slide-grootmeester Debashish Bhattacharya, gitarist Robin Berlijn en ex-Scorpions gitarist Uli Jon Roth met swingend gospelkoor. De komende dagen valt dat allemaal goed te maken. Zoals vrijdag in het Tropentheater bij de documentaire 'Sister Rosetta Tharpe - the Godmother of rock & roll', of donderdag bij het concert van John Mayall, de grootvader van de Britse bluesrock.

Stan Rijven

Nog t/m 16 december. Info: amsterdamelectric.com/nl

undefined