recensies

Clouds of Sils Maria

Regie: Olivier Assayas. Met Kristen Stewart, Juliette Binoche en Chloë Grace Moretz.

****

Olivier Assayas staat behalve als een van Frankrijks meest prominente cineasten ook bekend als een cinefiel, een filmliefhebber, een filmgek. Niet verwonderlijk dat uitgerekend Assayas met een film komt over onze fascinatie voor de steractrice.

Neem Juliette Binoche, die met films als 'Les Amants du Pont-Neuf' van Léos Carax en 'Caché' van Michael Haneke furore maakte, en toetrad tot de Europese arthouse-adel. In 'Clouds of Sils Maria' speelt ze Maria Enders, een beroemde theateractrice op leeftijd die gevraagd wordt voor de reprise van het toneelstuk waarmee ze twintig jaar eerder doorbrak. Punt is wel dat ze niet langer voor de rol van de jonge Sigrid in aanmerking komt, maar voor de oudere Helena. Als haar jeugdige tegenspeelster is een Hollywoodsterretje gecast, een jong, fris ding. in de film gespeeld door de 17-jarige Chloë Grace Moretz van 'Kick-Ass'-faam. Reden voor de actrice om onrustig te worden, nog eens in de spiegel te kijken, en samen met een 'personal assistent' naar een afgelegen huis in de Zwitserse Alpen te reizen, om eens goed te repeteren. Hier heeft Assayas een leuke verrassing in petto, want laat die 'personal assistent' (P.A. zeggen ze in Hollywoodland) nu gespeeld worden door de 24-jarige Kristen Stewart, die op haar 22ste al de best betaalde actrice van Hollywood heette.

De Franse filmdiva en de Amerikaanse Hollywoodster, samen een toneelstuk repeterend, waarbij de dialogen uit toneelstuk en film nogal eens door elkaar lopen. Een aardige vondst, maar opwindender is dat het drama rond de ouder wordende actrice (zie ook het recente, meer cynische 'Maps to the Stars' met Julianne Moore) ons confronteert met diverse acteerstijlen, en feitelijk een studie van acteren is.

Binoche met de getergde blik, die overduidelijk een rol speelt. Je moet er tegen kunnen, het is soms op het aanstellerige af. Stewart die daarentegen alles uit haar mouw lijkt te schudden, en eerder aan een vorm van non-acteren doet, supercool en relaxed. Voorbeeldig speelt ze de opofferende assistente die toch wel weet dat ze alle touwtjes in handen heeft. Ze is psycholoog, chauffeur, trainer, raadgever, vriendin, moeder en dochter ineen. Ze paait en vleit, om maar te behagen, en straalt daarbij een natuurlijke erotische spanning uit.

Assayas filmt het met een mooie, licht afstandelijke reserve, waardoor de actrices en vooral hun dialogen de kans krijgen om te knetteren.

Op stap met een getergde, onrustige diva