Recensiechantage in restaurants: een gratis fles wijn of ik kraak je af

Beeld thinkstock

Britse restaurants en hotels zeggen steeds vaker te maken te hebben met chantage van klanten. Die dreigen een negatieve recensie over bedrijven te schrijven op beoordelingswebsite TripAdvisor, tenzij ze bijvoorbeeld een gratis hotelovernachting krijgen.

Dat zegt Martin Couchman van de British Hospitality Association, een brancheorganisatie die 40.000 hotels en restaurants vertegenwoordigt.

Sommige klanten zouden zelfs beweren dat ze bij TripAdvisor werken en dreigen met een stroom aan negatieve beoordelingen als ze geen gratis extraatjes krijgen. "Klanten proberen vaak te chanteren als ze aan het eten zijn in restaurants of hotels," zegt Couchman.

"Het is lastig in getallen uit te drukken hoe vaak het gebeurt," aldus Couchman. Het is voor bedrijven immers moeilijk om hard bewijs te leveren dat ze gechanteerd zijn. Hotel- en restauranteigenaren moeten in eerste instantie contact opnemen met TripAdvisor als klanten hen chanteren.

TripAdvisor is op de hoogte van de chantagepraktijken en neemt ze naar eigen zeggen 'heel serieus'. Daarom kunnen bedrijven sinds begin vorig jaar melding maken van chantage op de beoordelingswebsite. Dat heeft volgens het bedrijf alleen nut als de recensie nog niet is gepubliceerd. Daarna kunnen hoteliers en restaurateurs het beste zelf reageren op de beoordeling op de site.

Het is onduidelijk of Nederlandse restaurant- en hoteleigenaren ook te maken hebben met recensiechantage. Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland heeft nog nooit van het fenomeen gehoord. De Nederlandse restaurantbeoordelingswebsite IENS heeft evenmin klachten over chantage gehad. "Ik denk dat Nederlandse restaurateurs mans genoeg zijn om zelf goed te reageren áls het gebeurt," zegt oprichtster Iens Boswijk. "Horecaondernemers kunnen op de website en via de redactie reageren op recensies. En als er conflicten zijn, verwijderen we de beoordeling. Dan moeten klanten en restauranteigenaren eerst het conflict uitvechten."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden