RB Leipzig bestormt de voetbaltop

OPMARS | Bundesliga-nieuwkomer RB Leipzig is niet populair in Duitsland. Maar de club die werd opgericht om een energiedrankje te promoten is de enige die Bayern München kan bijbenen.

Een afgehakte stierekop die op het veld werd gegooid en supporters die met eieren werden bekogeld. Het is een greep uit de protesten die waren te zien rondom wedstrijden van het Duitse RB Leipzig, dat dit seizoen voor het eerst op het hoogste niveau acteert.

De voetbalclub, die in 2009 is opgericht om het energiedrankje Red Bull te promoten, stuit op veel verzet bij supporters van Duitse 'Traditionsvereinen'. Toch is RB Leipzig de enige club die dit seizoen gelijke tred kan houden met Bayern München. Samen delen ze de koppositie. Vanavond kan de club uit Leipzig - al is het wellicht voor even, Bayern gaat morgen op bezoek bij Borussia Dortmund - alleen aan kop komen, als het gelijkspeelt of wint in de wedstrijd tegen Bayer Leverkusen.

De weerstand die RB Leipzig in Duitsland oproept, komt door de geschiedenis die de club heeft, of eigenlijk het gebrek daaraan. In 2009 nam Red Bull de licentie over van SSV Markranstädt, dat uitkwam op het vijfde niveau. De nieuwe club kreeg de naam RB Leipzig, waarbij de letters RB officieel niet staan voor Red Bull, maar voor RasenBallsport, wat letterlijk vertaald gazonbalsport betekent. In Duitsland mogen clubs niet de naam van een sponsor dragen en dat werd door Red Bull op deze manier handig omzeild.

Red Bull blijkt ook met andere regels creatief om te gaan. Duitse voetbalclubs moeten voor meer dan de helft in handen zijn van leden. Bij Bayern München kost zo'n lidmaatschap een paar tientjes per seizoen. Maar wie mee wil beslissen bij RB Leipzig moet achthonderd euro per jaar betalen. De club heeft slechts zeventien leden, die bijna allemaal in dienst zijn bij Red Bull.

Lange tijd prezen Duitse fans zich gelukkig dat zij door de regelgeving niet te maken kregen met rijke Russen of Arabieren die hun club overnamen, maar Dietrich Mateschitz, de Oostenrijker die eigenaar is van Red Bull, laat zien dat die regels dus omzeild kunnen worden.

Toch verschilt het beleid van RB Leipzig met dat van andere clubs die werden gekocht door miljardairs. De club werd van onderaf opgebouwd en voor 35 miljoen euro werd een fonkelnieuw jeugdcomplex gebouwd. Met een gemiddelde leeftijd van bijna 24 jaar heeft de nieuwkomer in de Bundesliga de jongste selectie van de competitie.

Van de spelers die de club deze zomer naar het oosten van Duitsland haalde, is huurling Kyriakos Papadopoulos met 24 jaar de oudste. Met die jonge selectie wil RB Leipzig voetbal spelen dat snel gaat en er spectaculair uitziet. De jeugdigheid van het elftal heeft als voordeel dat spelers sneller herstellen en nog leergierig zijn en zich de speelwijze dus snel eigen kunnen maken.

Meedoen om de bovenste plaatsen in de Bundesliga was deze voetbaljaargang niet het doel na de promotie. De 72-jarige eigenaar Mateschitz vond aan het begin van het seizoen dat zijn club zich vroeg veilig moest spelen en uiteindelijk in de middenmoot moest eindigen.

Pas in het derde seizoen op het hoogste niveau zou zijn club mee moeten gaan doen om de prijzen. Maar gezien de snelheid waarmee RB Leipzig zich ontwikkelt - grote clubs als Borussia Dortmund, VfL Wolfsburg en Werder Bremen werden dit seizoen al verslagen - komt dat moment wellicht al veel eerder. Het past binnen de strategie die Red Bull ook binnen andere sporten als de Formule 1 en het ijshockey hanteert: pijlsnel en met een uiterst doordachte visie de top bestormen.

Club en stad trekken samen op

De opmars van RB Leipzig in het Duitse voetbal valt samen met de groei van de stad Leipzig. In 2011 leefde nog een kwart van de bevolking onder de armoedegrens, maar daarna kreeg de stad veel nieuwe inwoners. Ze werden naar Leipzig getrokken door grote bedrijven als DHL, BMW en Porsche, die een vestiging in de stad openden.

Heiko Rosenthal, burgemeester van Leipzig, zei vorig jaar al dat de nieuwe voetbalclub de stad veel aandacht en geld oplevert. RB Leipzig is volgens hem een essentiële bouwsteen voor de economie van de stad.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden