Razendsnel avonturenverhaal

Familiemusical

’De brief voor de koning’ 7+, naar het boek van Tonke Dragt. St. Beeldenstorm / Theater Terra. Te zien t/m 30 december www.stichtingbeeldenstorm.nl

Een metalen emmer op je hoofd en je bent een ridder in harnas. Schrijver en regisseur Dick van den Heuvel heeft het 450 pagina’s dikke epos ’De brief voor de koning’(1962) van Tonke Dragt teruggebracht tot de essentie, zonder tierlantijnen en grootse decors. Hoe kun je ook met een beperkt budget een avonturenboek met honderden ridders, roversbendes, onherbergzame bergen en kolossale kastelen geloofwaardig op een toneel brengen met slechts vijf acteurs? Van den Heuvel maakte er een Brechtiaanse vertelling van met een Middeleeuwse ’troupe’ marktspelers die het volk op het plein vermaakt met het ridderverhaal van Tiuri. Tiuri, die een brief met een geheime boodschap naar de koning moest brengen. Aanvoerder van de marktspelers is de oude Piak (Frits Lambrechts) die als kind zelf een deel van de spannende reis samen met Tiuri aflegde. Lambrechts vertelt aanstekelijk en telkens duikt hij met zijn spelers in een andere rol. Een slimme vondst om snel veel te kunnen vertellen. De kinderfantasie wordt geprikkeld om zélf het avontuur voor zich te zien. Maar eenvoudiger wordt het er niet op. Ook de muziek van Fons Merkies is niet makkelijk toegankelijk. Het zijn mooie toepasselijke Middeleeuws aandoende klanken vol snaarinstrumenten (gitaren, luit, bas) die de acteurs ook nog eens zelf goed spelen. Een soort volksmuziek in een modern soms atonaal jasje. De muziek komt recht in het hart aan, maar waarschijnlijk vaak zonder dat kinderen de enigszins cryptische liedteksten begrijpen.

Het boek van Dragt sleept de lezer mee door de innerlijke zoektocht van Tiuri: Ben ik dapper genoeg? Wie kan ik vertrouwen? Gaat de missie van een ridder boven zijn persoonlijke wensen? Deze introspectie is in de voorstelling minimaal. Het geheim van de brief ontbeert lading en meeleven met de spelers gebeurt – mede door de vertelvorm en wisselende rollen – nauwelijks. Het verhaal is theatraal wel interessanter gemaakt door een spannender uitgespeeld einde en het toevoegen van enkele vrouwelijke personages en dus een vleugje romantiek. Ook is wat humor toegevoegd. Bijvoorbeeld wanneer we zien dat de marktspelers de draak steken met de monniken die ze in het verhaal moeten spelen. Al met al dient de voorstelling een heel ander doel dan het boek. Het boek won de griffel der griffels en verkoopt jaarlijks nog vijftienduizend exemplaren waarmee kinderen wekenlang kunnen wegdromen in de ridderwereld. De voorstelling brengt anderhalf uur razendsnel muzikaal vertelde avonturen. Iets heel anders, maar wel vermakelijk en opzwepend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden