Randwegen en parkeergeld tegen files in de stad
Leg extra wegen aan, los de bekende knelpunten op en ziedaar: meer auto's, die uiteindelijk vastlopen in de stad -waaruit ze dan alleen nog maar met de parkeermeter weg te jagen zijn.
AMSTERDAM - Begin jaren negentig reden dagelijks 144000 auto's over de beruchte Van Brienenoordbrug, onderdeel van de snelweg rond Rotterdam. De brug werd verdubbeld. Daarna, in 1992, groeide het autoverkeer over de brug naar 181000.
Van al die extra auto's wurmden zich 20000 de stad in. Om problemen te voorkomen, moesten ook de op- en afritten worden aangepast, vertelt Will Clerx van de gemeentelijke afdeling verkeer en vervoer. ,,En gelukkig bleven de meeste auto's aan de rand van de stad, onder meer op de nieuwe bedrijventerreinen.''
Inmiddels komen per dag 229000 auto's over de Van Brienenoordbrug. ,,Nu staan ze stil omdat ze de stad niet meer in komen'', zegt Clerx.
Verkeersknelpunten op snelwegen zijn een prima middel om het verkeer richting de stad te doseren. Dat schreven verkeersadviseurs Henk Tromp en Joost Voerman van bureau Goudappel Coffeng onlangs in Trouw, als reactie op de CDA-plannen voor 250 kilometer extra snelweg. Het CDA, vinden zij, verlegt de files slechts naar de stad.
,,We hebben dat op allerlei plekken uitgerekend'', zegt Tromp. ,,Zoals voor de A12 vanuit Duitsland naar Arnhem. De verkeersdrukte zal toenemen door verbreding van de weg. De auto's zouden dan al op de snelweg stil komen te staan voor de stoplichten onderaan de afrit bij knooppunt Velperbroek.''
Bij Arnhem wordt dit voorkomen door ook het knooppunt Velperbroek aan te pakken. Ook bij andere steden zullen automobilisten voor de steden vastlopen als snelwegen worden verbreed, zegt Tromp, maar politici willen dat probleem niet zien. ,,De regionale directies van Rijkswaterstaat zien het wel, maar zij zitten klem.''
Den Haag kampte al jaren met een grote verkeersstroom naar het stadscentrum. Die auto's stonden dagelijks bumper aan bumper op de Utrechtse Baan richting het Malieveld. Maar in november opende koningin Beatrix een alternatieve route, de nieuwe Noordelijke Randweg (Norah), die de stad beter bereikbaar moet maken. Tot dusver gaat het goed, zegt een Norah-woordvoerder: het is rustiger op de Utrechtse Baan en de drukke verkeersaders in het centrum van Den Haag. Ook VVD-wethouder Hans Beenakker van buurgemeente Leidschendam-Voorburg -waar de nieuwe Norah dwars doorheen loopt- is tevreden. Voorheen probeerden veel automobilisten de drukke Utrechtse Baan te vermijden door via Leidschendam te rijden, waar ze zich over de krappe bruggetjes over de Vliet wrongen. Dit sluipverkeer is sinds november flink afgenomen.
Maar verkeersplanoloog Jac Wolters vreest dat die gunstige effecten tijdelijk zijn. Voor automobilisten vanuit Zoetermeer en Haagse Vinex-wijken als Leidschenveen is het aantrekkelijker geworden met de auto naar de stad te gaan. ,,Straks kunnen ze weliswaar met de Randstadrail, maar die is pas in 2008 klaar. En zie ze dan nog maar eens van de auto in een volle tram te krijgen.''
Wolters ziet maar één manier om forenzen de trein en de bus in te krijgen: betaald parkeren. Als PvdA-raadslid staat hij daarvoor op de bres in zijn woongemeente Leidschendam-Voorburg. Veel mensen die in Den Haag werken, in de kantoren aan de Utrechtse Baan, parkeren hun auto in de naastgelegen wijken van Voorburg. Daar zitten de inwoners met de gebakken peren.
Dat moet wethouder Beenakker toegeven. ,,We hebben in delen van Voorburg inmiddels blauwe stroken ingevoerd, waar niet-inwoners maximaal twee uur mogen parkeren. Dat werkt niet. Werknemers van de naburige kantoren gaan met hele sleutelbossen langs de auto's om voor zichzelf en collega's de parkeerschijf te verzetten. Onze eigen inwoners moeten betalen voor hun vergunning, en dan kunnen ze nog hun eigen auto niet kwijt.''
Inmiddels wordt in Leidschendam-Voorburg nagedacht over een nieuw parkeerbeleid. ,,Misschien door alleen bewoners toe te staan hun auto in de buurt te parkeren'', denkt Beenakker. Want als het zonder parkeermeters kan: graag, wat hem betreft.
In Amsterdam is het aantal wijken met parkeermeters de afgelopen jaren gestaag toegenomen. Vrijwel overal binnen de ringweg A10 moet de automobilist nu flink betalen -in het centrum 3,20 euro per uur.
Dat wérkt, zegt Jac Wolters, die werkt bij de Amsterdamse dienst infrastructuur verkeer en vervoer. Met de Zeeburgertunnel ontstond in 1990 een gesloten snelweg-circuit rond de stad. ,,En toch is het autoverkeer in de binnenstad sindsdien met twintig procent afgenomen.''