RandstadRail Rotterdam via Statenweg

De RandstadRail wordt in Rotterdam, als het aan de gemeenteraad ligt, aangelegd via een geboorde tunnel onder de Statenweg. De raad koos donderdagavond in grote meerderheid voor dit tracé. Voor het definitieve besluit is het woord aan minister Netelenbos van verkeer en waterstaat.

De tunnel voor de nieuwe spoorverbinding tussen Rotterdam en Den Haag wordt tweeënhalve kilometer lang. Het ondergrondse deel van het tracé loopt tussen Rotterdam CS en de Kleiweg. Aan de spoorlijn komt een station ter hoogte van de Stadhoudersweg. De mogelijkheden voor een tweede station bij het St. Franciscus Gasthuis worden nog onderzocht. Het raadsbesluit kwam tot stand na een hectische periode vooraf. Bewoners van de buurt leverden vóór het raadsdebat nog een grote stapel handtekeningen tegen de tracékeuze, waarvoor pas afgelopen zomer gekozen werd. De bevolking is bang voor de overlast die de komst van een metrostation met zich meebrengt. Maar hun kritiek werd alleen gesteund door de Stadspartij en de Socialistische Partij.

De eerste lightrail-voertuigen gaan volgens plan in 2004 rijden tussen Den Haag en Rotterdam via Zoetermeer, aanvankelijk over bestaand spoor. De kosten van het nu gekozen tracé worden geraamd op 765 miljoen gulden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden