Randstad neemt Monster over

aankoop | Voor een bedrag van 387 miljoen euro lijft het uitzendbureau het vacatureplatform in. Een defensieve stap.

ELISA HERMANIDES en REDACTIE ECONOMIE

Als het gaat om overnames valt vaak tot vervelens toe het woord synergie: door samen te gaan valt er meer te bereiken dan wanneer elk bedrijf zijn eigen pad had gevolgd. Of dit ook geldt voor de overname van vacatureplatform Monster Worldwide door uitzendconcern Randstad is de vraag.

Gisteren maakten de partijen bekend dat Randstad 3,40 dollar per aandeel betaalt voor het bedrijf, dat in Nederland bekend is van de vacaturesite Monsterboard. Omgerekend komt het neer op een overnamebedrag van 387 miljoen euro.

Kostenvoordelen lijken niet de reden dat Randstad Monster overneemt. Het vacatureplatform blijft namelijk op eigen benen staan. Weliswaar kunnen er binnen het concern zo wat belastingvoordelen worden behaald, maar het is niet te vergelijken met de grote slagen die Randstad kon maken toen het in 2008 branchegenoot Vedior overnam.

In een klap haalde Randstad toen een hoop klanten binnen die na de integratie van de twee bedrijven konden worden bediend door minder mensen. "De timing van die overname was gezien de crisis niet zo best, maar uiteindelijk was het een goede zet", zegt beursanalist Corné van Zeijl van beursfondsenbeheerder Actiam. "Op de achterkant van het bedrijf kon fors worden bespaard." Overigens was dit wel een overname die met 3,3 miljard euro flink wat maten groter was dan die van Monster.

Een ander veelgehoord motief om een bedrijf te kopen, is het binnenhalen van innovatie. Eerder haalde Randstad daarom marktplaats voor freelancers Twago uit Duitsland binnen de gelederen. Maar hoewel Monster in 1994 begon met een 'monster' van een idee van oprichter Jeff Taylor, het vacatureplatform hoort nu bij gevestigde orde en staat er niet om bekend dat het zo enorm innovatief bezig is. Of in de woorden van Van Zeijl: "Wat bol.com was voor Ahold, is Monster waarschijnlijk niet voor Randstad."

Zelf stelt Randstad dat het Monster als een aanvulling ziet op de bestaande activiteiten, waarbij Monster het uitzendconcern verder helpt om werkgever en werknemer bij elkaar te brengen via technologische oplossingen. Probleem is wel dat Monster de afgelopen jaren vaker niet dan wel winstgevend was.

Wellicht dat Randstad Monster, dat actief is in veertig landen, heeft gekocht omdat het liever niet wil dat concurrent Adecco het bedrijf in handen krijgt. Een defensieve aankoop dus. Monster is geen kleintje, maar ook weer niet zo groot dat Randstad zich er een grote buil aan kan vallen.

Moloch met lange reeks overnames Randstad is het afgelopen jaar vrijwel onafgebroken op overnamepad geweest. Naast Monster Worldwide en Twago liet Randstad zijn oog vallen op technisch dienstverlener Ausy uit Frankrijk, uitzendbureau Obiettivo Lavoro uit Italië, uitzendbureau voor ICT'ers en technici Careo uit Japan en uitzendbureau Proffice uit Zweden. Zo groeit het bedrijf dat Frits Goldschmeding en zijn medestudent Ger Daleboudt in 1960 oprichtten onder de naam Uitzendbureau Amstelveen verder uit tot een wereldwijde moloch. Naar verwachting levert de serie aan overnames het uitzendconcern uiteindelijk 2 miljard euro aan extra omzet op.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden