Rampencampagne heeft weinig effect

(Novum) - Twee derde van de Nederlanders weet weinig tot zeer weinig over het treffen van voorbereidingen op een ramp. Dat blijkt uit een evaluatie van de reclamecampagne 'Denk vooruit' van het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat de campagne die burgers beter moet voorbereiden op rampen organiseert. Gedurende de campagne is het bewustzijn over rampen niet toegenomen.

Volgens het evaluatierapport zijn er 'weinig effecten van de campagne te zien'. Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de ondervraagden niet geïnteresseerd is in de vraag hoe zich voor te bereiden op rampen.

'Denk vooruit' is sinds augustus 2006 de opvolger van de dertien jaar gebruikte slogan 'Wat te doen als de sirene gaat?'. De huidige campagne vraagt mensen voorbereidingen te treffen op rampen. Dat betekent dat mensen onder meer kaarsen, voedsel, zaklampen en een transistorradio in huis zouden moeten hebben.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat de campagne 'tegen het licht houden', zegt een woordvoerder. Daarbij wordt gekeken of de campagne moet worden aangepast.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden