Rage op smartphone: fictieve figuren zoeken in de echte wereld

Kijk er niet van op als een collega vandaag met smartphone in de hand naar je bureau aan het staren is. Of als mensen op straat iets in de sloot lijken te zien wat er niet is. Grote kans dat zij het nieuwe spelletje 'Pokémon Go' spelen. Vorige week gelanceerd, afgelopen weekend uitgegroeid tot een ware rage.

Het computerspel is een zogenoemde 'toegevoegde realiteitgame'. Dat betekent dat spelers de echte wereld in gaan om daar allerlei Pokémonfiguren te vangen, die op het beeld van de smartphone verschijnen. De figuren, waarvan de gele muisachtige Pikachu de bekendste is, kunnen overal zitten. Dus ook onder je eigen bureau.

Officieel is de app nog niet in Nederland beschikbaar, maar dat is te omzeilen. Op sociale media worden dan ook fanatiek foto's van in Nederland gevangen Pokémonfiguren gedeeld.

Door het overweldigende succes heeft het bedrijf achter het spel, Niantic, problemen met de servers. De officiële lancering van Pokémon Go in onder meer Nederland is daarom uitgesteld.

Niantic is ontstaan binnen Google, maar sinds vorig jaar een zelfstandig bedrijf. Google investeert wel samen met The Pokémon Company en Nintendo zo'n 27 miljoen euro in de ontwikkeling van Pokémon Go. Hoewel de app gratis is, wordt geld verdiend doordat gebruikers items kunnen kopen die de prestaties bevorderen.

Ook het Japanse Nintendo profiteert. Het aandeel sloot vrijdag op de Japanse beurs bijna 9 procent hoger. Games voor de smartphone worden belangrijker voor Nintendo, aangezien mensen meer gamen met de telefoon en minder met draagbare spelcomputers als de Game Boy.

Ondertussen zijn sommige spelers zo fanatiek dat de politie in het Australische Darwin op Facebook waarschuwde voor onveilige verkeerssituaties omdat de ogen gericht zijn op de smartphone. Ook riepen zij gamers op niet het bureau binnen te stappen op zoek naar spelitems.

Pokémon begon ooit als een spelletje voor de Game Boy, later verschenen ook een tv-serie en kaartenspel rond de fictieve figuren. Geen kinderspel: op sociale media valt op dat allerlei generaties fanatiek op zoek zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden