Radiozender BNR infiltreert als Bay&Air op Radio 1

Sjors Frölich, hoofdredacteur BNR NieuwsradioBeeld ANP

Radio 1 heeft maandag een radiospot van de commerciële concurrent BNR van de zender gehaald. BNR adverteerde op de publieke zender onder de misleidende 'trojaanse' naam Bay & Air. De STER besloot na ontdekking in te grijpen.

Directeur Radio Jan Westerhof kan de stunt van de commerciële zender wel waarderen. Westerhof noemt het een slimme actie van de concurrentie. 'BNR wist dit met slimmigheidje en op een grappige manier te omzeilen. Tijdens het tandenpoetsen viel het spotje me al op en ook het presentatieduo van het Radio 1 Journaal was de reclamespot niet ontgaan. BNR heeft ons bij de neus gehad.'

Volgens Westerhof heeft BNR de stunt slim aangepakt door vrijdagmiddag vlak voor het weekeinde zendtijd in te kopen.Volgens hem is het een beslissing van de STER om de spot te weigeren, omdat het al jarenlang beleid van de publieke omroepen is om niet te adverteren voor concurrenten.

Daarom was het volgens Sjors Frölich, hoofdredacteur van BNR, noodzakelijk onder een andere naam te adverteren. 'Onder de naam 'Bay & Air' hebben we STER-zendtijd ingekocht. Daardoor konden we als eerste commerciële radiozender ooit adverteren op de publieke omroep,' meldt hij op de site van BNR.

Frölich snapt niets van het beleid van STER en noemt het 'kleinzerig'. 'Wij zenden ook gewoon spotjes uit voor de VARA-gids, totaal geen probleem. We willen mensen graag laten weten dat er een keuze is als het om nieuwsradio gaat.'

Het spotje roept luisteraars op te surfen naar bayandair.nl. Wie doorklikt op de website van deze vermeende vliegmaatschappij komt terecht bij de nieuwe radiocampagne van BNR. Beluister de commercial hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden