Radiopresenator Frits Bloemink geeft de meeste van zijn cd's weg

Honderden cd's per week laat Frits Bloemink, presentator van het Radio 4-programma 'Vroeg op 4', door zijn handen gaan. Thuis staan er slechts een stuk of tachtig op de plank. Bloemink is benauwd voor grote verzamelingen. Want wanneer zal hij de tijd vinden om al die cd's te beluisteren? Nooit. Bloemink: ,,Wat is de zin van verzamelen? Het stuit me tegen de borst. Je hebt iets zolang het iets voor je betekent. Ben je erop uitgekeken, geef het dan aan een ander die eraan toe is. Dingen horen te rouleren.''

Bloemink zit nooit om een cadeautje verlegen. Komen er mensen op bezoek, dan is er een grote kans dat ze een cd mee krijgen. Bloemink: ,,Ik heb laatst mijn broertje 'De vier letzte Lieder' van Strauss gegeven. Hij vertelde dat hij onlangs de masterclasses van Elisabeth Schwarzkopf op televisie had gezien. Ik heb de opname die Schwarzkopf van dit werk maakte jaren op mijn vaste plankje met cd's gehad. Maar nu ben ik erop 'uitgeluisterd'. Die hoge graad van perfectie van haar ken ik nu wel. Misschien wil ik hem later weer terug, maar dat zien we dan wel weer.''

Tussen de tachtig voorlopige blijvertjes zit behoorlijk veel Russische muziek. Na een reis door Rusland en een kennismaking met het landschap en de cultuur en folklore van dat land is Bloemink die muziek beter gaan begrijpen. De strijkkwartetten van Sjostakovitsj, de 'Sacre du printemps' van Strawinsky, de 'Scytische suite' van Prokofjev en 'Ruslan en Ludmilla' van Glinka staan daarom op het plankje. Maar ook 'Les nuits d'été' van Berlioz door Régine Crespin en veel pianomuziek van Schubert. ,,Het mooiste vind ik de grote late sonate D960. Als ik dat opzet, ga ik bij het eerste akkoord overstag. De sereniteit van de muziek brengt me altijd in een ander soort bewustzijn. Als ik daarnaar luister, doet de dagelijkse wereld er even niet toe. Alles is dan goed. Dat geeft me heel veel energie. Dat heb ik ook met de finale uit de Zevende symfonie van Mahler. Een waanzinnig stuk. Dat is een soort opium voor me.''

Vluchtig luisteren hoort bij het beroep van Bloemink. Dat is waarschijnlijk de reden dat hij allergisch is geworden voor achtergrondmuziek. Ook in de auto heeft hij nooit muziek op staan. Bloemink: ,,Normaal gesproken vind ik dat ongeschikt. Maar laatst zat ik op een zaterdagnacht in Amsterdam in een taxi en hoorde ik de Walkürenrit van Wagner. En met de surrealistische beelden van al die nachtbrakers in de stad, alsof er allemaal Walküren achter het raam verschenen, was dat de perfecte achtergrondmuziek.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden