Radiopioniers zitten online

Online radio is in opkomst. Internetstations trekken meer en meer luisteraars met vooruitstrevende elektronische muziek en obscure metal. Vanavond vieren de stations hun eigen festival in Amsterdam.

Ze grinniken allebei direct. Nee, reguliere radio vormt echt geen concurrentie voor Red Light Radio, zeggen Hugo van Heijningen en Orpheu de Jong. De twee dertigers begonnen vijf jaar terug het internetradiostation Red Light Radio (RLR). Zoals de naam al doet vermoeden op de Amsterdamse Wallen. Achter een raam in een peeskamertje aan het Oudekerksplein maken ze daar zo'n veertig uur radio per week.

Voor avontuurlijke muziekliefhebbers zijn internetradiozenders als RLR de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Om dat eens in de schijnwerpers te zetten vindt vanaf vanavond tot morgennacht het eerste Online Radio Festival plaats, in het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ.

De basis is hetzelfde. Iemand praat plaatjes aan elkaar, met koptelefoon en knoppentafel in een opnamestudio. Maar verder verschilt online radio behoorlijk van reguliere radiozenders. Andere muziek, andere luisteraars, en andere formats - als die er al zijn. En natuurlijk ontbreekt een etherfrequentie.

Radna Rumping grinnikt op dezelfde wijze, op diezelfde vraag. "Ik heb al jaren niet meer naar 3FM geluisterd." Dat terwijl de initiatiefneemster van het festival vroeger zelf 'gewone' radio maakte voor de publieke omroep, bij de NTR. Vijf jaar terug begon ze samen met Reinier Klok de show Future Vintage op RLR, waarmee ze nog altijd wekelijks een uurtje te horen is. Vrijheid noemt ze het grootste verschil met reguliere radio. "Alle mainstreamstations werken inmiddels met playlists en uitgetekende formats. Daarbinnen hebben radiomakers weinig ruimte om te draaien wat ze willen."

Piratenzenders

Rumping doet niet aan genres. "Wat wij doen zit veel meer tegen de oude piratenzenders aan. Het kan jazz zijn, moderne elektronische muziek, of uitgesponnen Arabische muziek. Ik wil vooral nieuwe muziek ontdekken. De enige regel is dat ik nooit twee keer hetzelfde plaatje draai."

Begrijp haar niet verkeerd, Rumping heeft niks tegen ouderwetse FM-radio."Ik snap heel goed dat het er is. Er zijn nog genoeg traditionele media voor muziek. Neem muziekblad Oor, dat bestaat ook nog steeds. Dat functioneert allemaal prima, maar er is ook een grote groep muziekliefhebbers die zulke media links laat liggen. Maar die willen wél geholpen worden in hun zoektocht naar nieuwe muziek.

Weg van de mainstream, vol in de underground. Namen als Suzanne Kraft, Dean Blunt of James Pants zullen de meesten misschien weinig zeggen, maar voor dergelijke namen stemmen avontuurlijke luisteraars af op Red Light Radio. Of Berlin Community Radio, het Belgische Stroom, het Amerikaanse dublab en het Britse NTS en Boiler Room."

RLR begon als tijdelijk project, vertellen Van Heijningen en De Jong in het kantoortje boven dat peeskamertje. "De gemeente vond een creatief platform vanuit dit voormalig bordeel wel interessant." De Jong maakte al radio voor club Studio80 en bracht dus enige vakkennis mee. Het maandje werden er twee, inmiddels hebben ze al heel lang niet meer aan stoppen gedacht. Inmiddels schuilen er in het belendende pand opnamestudio's en twee platenwinkeltjes onder de vlag van Red Light Radio.

Een FM-frequentie hoeven ze niet, zegt Van Heijningen. Waarom zouden ze: via hun website vinden volgens de twee oprichters duizenden, tienduizenden, honderdduizenden hun liveshows, of eerder opgenomen sessies met muzikanten. Nederlandse luisteraars, maar net zo goed uit Chili of Afghanistan.

Die eerder genoemde vrijheid is er ook voor de luisteraar: op de website kunnen ze ook on demand luisteren. Net als webradiostation Boiler Room maakt RLR opnames op locaties. Over de hele wereld staan ze op feesten en festivals, waar dj's sets komen draaien of artiesten een showtje komen spelen. RLR staat elk jaar op Amsterdam Dance Event, over twee maanden gaan ze naar Barcelona voor het Sonar-festival. Allemaal terug te kijken via de website.

Online radio mixt dus oude met nieuwe media. Van Heijningen: "Want mensen blijven het leuk vinden dat iemand muziek voor hen uitzoekt, voor hen ontdekt. We zien onszelf niet echt als radiomakers - ook omdat we zelf nauwelijks nog draaien. We zijn oprichters, maar ook de curators van dit platform." Ze nodigen radiomakers uit die zij leuk vinden, artiesten die zij interessant vinden en laten dance-dj's draaien die zij goed vinden.

Het leek Radna Rumping nu eens leuk om de zes pioniers van online radio - Red Light Radio, Berlin Community Radio, Stroom, dublab, NTS en Boiler Room - in één ruimte te krijgen. En ze samen een 30-urige radioshow te laten maken. Dat gaat vanavond gebeuren.

"Want er komt de laatste jaren steeds meer aandacht voor. Het Londense NTS en Boiler Room zijn inmiddels wereldwijd hele grote zenders. Boiler Room ziet zichzelf niet echt meer als radiostation, meer als muziekplatform. Ze reizen de hele wereld over, staan op alle festivals. Terwijl dat ook begon met drie vrienden die met een webcam in hun obscure keldertje uitzendingen maakten."

Van dat keldertje naar het Muziekgebouw, waar de radiozenders een hele rits artiesten en dj's hebben uitgenodigd die live komen spelen. Naast een lange radio-uitzending met al die concerten wordt het dus ook gewoon een feestje. Londenaar Charlie Bones komt zijn NTS-ontbijtshow presenteren, morgenmiddag zijn er paneldiscussies - bijvoorbeeld over de valkuilen van het almaar groter worden. Lukt het niet om langs te komen? Schakel dan in via de website - het blijft tenslotte radio.

Online Radio Festival, vanaf vanavond 19 tot morgennacht 1:00 uur in Muziekgebouw aan 't IJ. Zie www.onlineradiofestival.net.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden