Radio voor praktische idealisten

Voor het eerst in zeven jaar traden dit weekend twee nieuwe publiekeomroepen, Max en Llink, toe tot het publieke bestel. De directeuren vanbeide zwaarbevochten omroepen aan het woord.

Dat het eerste radioprogramma van Llink de 'Geitenwollensokkenshow'heet, is een grapje, vertelt directeur Anna Visser. 'Wij zijn er niet voorde stereotiepe geitenwollen sokken, maar voor praktische idealisten, nieuwegeëngageerden, betrokken wereldburgers. Mensen die een bijdrage willenleveren aan een betere wereld maar ook van het leven willen genieten.' Dekleinste omroep met de grootste idealen, noemt Llink zich.Ontwikkelingssamenwerking, de verhouding tussen arm en rijk, dierproeven,maatschappelijk verantwoord ondernemen -dat zijn Llink-onderwerpen. Deomroep heeft zo'n 50000 leden.

'Er is de laatste tijd veel interesse voor onze onderwerpen. Sla dekranten er maar op na. Je leest verhalen over milieubewust op vakantiegaan, over de eco-industrie, over geluk. Wij komen met programma's diedaarop aansluiten, voor alle leeftijden.' Op 3FM en Radio 1 gaat Llinkjongerenprogramma's uitzenden.

Llink is wellicht beter bekend onder de naam De Nieuwe Omroep. Vijf jaargeleden namen Aad van den Heuvel en Walter Etty het initiatief tot dieomroep. Ze wisten genoeg leden te werven (meer dan Llink er nu heeft) maarwerden niet toegelaten tot het bestel. Van den Heuvel droeg het stokje eind2003 over aan Visser. Twee maanden geleden werd de naam gewijzigd. 'Wehebben de afgelopen vier jaar al wel programma's via internet uitgezonden.Dat werd goed bekeken.'

De eerste weken zendt Llink alleen uit via de radio. Op 21 september,internationale dag van de vrede, volgt de tv-primeur. Llink krijgt 2 uurtv- en 9 uur radio-zendtijd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden