Radio Filharmonisch Orkest

KLASSIEK

Roukens/Bruckner ***

Zo ongeveer iedereen die er iets toe deed in de klassieke muziek was er. In TivoliVredenburg werd afgelopen weekend de eerste Buma Classical Convention gehouden. Componisten, concertzaaldirecteuren, programmeurs, musici, journalisten, orkestdirecties, radio- en televisiemakers, je kon het zo gek niet bedenken of het liep er rond - in dat schitterende, nieuwe muziekpaleis dat uitermate geschikt blijkt te zijn voor een dergelijk samenkomen met debatten, concerten, diners en borrels.

Na alle gepraat, plannen maken, nota's presenteren en gediscussieer over de toekomst van de sector - onder anderen met de ter plekke geïnstalleerde Componist des Vaderlands Willem Jeths - was er 's avonds een heuse wereldpremière. Joey Roukens had speciaal voor de opening van TivoliVredenburg het uit de kluiten gewassen stuk 'Rising Phenix' gecomponeerd. Dat verse werk van de 32-jarige Roukens werd afgezet tegen de 'aloude' Zevende symfonie van de destijds 60-jarige Anton Bruckner.

Die Zevende was een avond eerder al deels door het Radio Filharmonisch Orkest voor zo'n duizend jongeren gespeeld. In een lossere setting, met open biertap. U kon er zaterdag in deze krant over lezen. Die Bruckner 'light' was dan weer geen onderdeel van de conventie. Al had dat natuurlijk wel gemoeten, omdat zo'n beetje elk orkest zich het hoofd breekt hoe ze jongeren over de drempel krijgen. Precies de problematiek waarover twee dagen is gepraat.

Opvallend veel jongeren waren er ook voor de muziek van Roukens. 'Rising Phenix', een drie kwartier durende compositie voor groot orkest en koor, is uitstekend gemaakt. Het is een herkenbare Roukens waarin hij wederom ongegeneerd aanleunt tegen pompende popmuziek en tegelijkertijd stevig op de schouders staat van zijn grote klassieke voorgangers. Roukens bewijst dat hij de grote vormen aankan en dat hij weergaloos kan laveren tussen Verdi's Requiem en Orffs 'Carmina Burana' zonder daarbij zijn eigen kleurenpalet of ritme-aanjagers te negeren.

'Let us build the Palace again' zingt het Groot Omroepkoor aan het slot, en het is een passende ode aan de oude Vredenburgzaal waaromheen een heel nieuw muziekpaleis is gebouwd. Tegen die tijd was Roukens' compositie overigens wel al een tijdje aan het rondcirkelen boven de luchthaven. De landing had best een kwartiertje eerder ingezet mogen worden. Iets te lang en iets te éénvormig dus, maar de ontvangst was enthousiast.

'Rising Phenix' werd strak en zeker gedirigeerd door Markus Stenz, die na de pauze met grote gebaren Bruckners Zevende te lijf ging. Een degelijke uitvoering, waarin de ultieme extase ontbrak en waarin vooral de eerste violen soms moeite hadden om die verzadigde Brucknerklank te vinden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden