Radio 538 krijgt Sky wel klein

Afgelopen week maandag vierde Radio 538 feest. Het twaalf jaar geleden begonnen rebellenstation is de best beluisterde zender van Nederland, bleek uit onderzoek van Intomart Gfk. Alle reden voor een feestje dus, ware het niet dat de regerend nummer één, Sky Radio, zich na zeven jaar alleenheerschappij niet zomaar de leiderspositie uit handen laat nemen. Dat station maakte met dezelfde cijfers een ander rekensommetje en riep zichzelf doodleuk uit tot de nog altijd regerende koning van radioland. 538 mag dan wel de meeste 'luisterminuten' scoren, Sky heeft meer luisteraars. 840000 maar liefst, rekent Sky voor.

Om dat aan het publiek duidelijk te maken, schreef Sky in allerijl persberichten, die slechts een uur na de post van 538 arriveerden. Ook plaatste de zender twee forse advertenties in de mediavakbladen 'Reclameweek' en 'Adformatie' om de adverteerder ervan te overtuigen dat van Sky gekochte zendtijd het geld waard is. En als die adverteerder het na de klinkende kop 'Zonder dj's de meeste luisteraars!' nog niet begrijpt, dan legt een bijgeleverd grafiekje het wel uit.

Maar zo makkelijk heeft Sky Radio de concurrent niet tuk. Op de achterflap van 'Reclameweek' prijkt Gonnie, de kantinejuf van radio 538, paginagroot en in full-color terwijl zij haar middelvinger opsteekt. Dát vindt 538 van de rekensom van de nieuwe nummer 2, lijkt de vinger te zeggen. Volgens Jan-Willem Brüggenwirth, algemeen directeur van Radio 538, is het toeval dat beide stations tegelijktijdig adverteren, maar wel een erg leuk toeval. Want de middelvinger wordt inderdaad deels naar Sky Radio opgestoken. ,,Het is kinderachtig, om je zeven jaar lang te beroepen op de cijfers van een onderzoeksbureau, en nu ineens voor een andere rekensom te kiezen.'' De middelvinger is bovendien een symbool van de rebelse Radio 538-geest.

Wat vindt Sky eigenlijk van het kiekje, dat eraan herinnert dat radio 538 niet alleen een hoger martkaandeel heeft, maar ook nog eens de draak met hen steekt? Het station met de slogan 'Have a nice day' heeft blijkbaar zijn dag niet. ,,Wij reageren niet op reclameuitingen van de concurrent'', laat een beetje zure woordvoeder desgevraagd weten.

Toch privacy

Bij de rechter heet ze Caroline von Hannover. Bij het grote publiek is ze beter bekend als Caroline van Monaco, dochter van prins Rainier en prinses Gracia en liefhebster van het mondaine leven. Ze is al levenslang prooi van de roddelpers. Vooral de Franse, Italiaanse en Duitse bladen achtervolgen haar en daar heeft ze genoeg van.

Tot nu toe kreeg ze geen gelijk van de Duitse en Franse rechters, of kreeg ze hoogstens kleine schadevergoedingen voor inbreuk op haar privacy. Vorige week donderdag boekte ze een opmerkelijk succes bij het Hof in Straatsburg (mensenrechten): de bladen mogen niet zonder meer foto's van haar plaatsen -geen privé-foto's en geen foto's van haar in het openbaar.

Het Hof verwerpt daarmee de uitspraak van de Duitse rechtbank. Die vond in de zaak die de prinses in 1999 had aangespannen tegen de bouleverdbladen als Bunte en Neue Post, de publicatie van foto's niet illegaal. Het ging om foto's van Caroline op een terras, aan het skiën, aan het tennissen met haar man August van Hannover, of aan het paardrijden. De Duitse rechter vond publicatie van foto's van de kinderen van de prinses wel een inbreuk op hun privacy, maar de prinses zelf was een publieke figuur. Het Hof in Straatsburg scherpt dat aan: prinses Caroline is een publieke figuur, tot op zekere hoogte. Het Hof maakt onderscheid tussen publicatie in de serieuze pers en in de niet-serieuze media en de samenhang met de bijgaande tekst en presentatie.

Het zijn nog steeds geen duidelijke regels voor wat wel mag of niet. Carolines advocaat was blij met de uitspraak. ,,Het is goed voor mijn cliënte en voor alle mensen in Europa, omdat het Hof de bescherming van het privé-leven groter maakt.'' De bladen in Nederland zijn gewaarschuwd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden