Rabobank had zijn klantdossiers niet op orde, boete van 1 miljoen

Beeld ANP XTRA

Rabobank heeft van De Nederlandsche Bank (DNB) een boete van ruim een miljoen euro gekregen, omdat ze tussen 2014 en 2016 haar klantdossiers niet op orde had: de bank wist in sommige gevallen niet goed wie haar klanten waren, wie de eigenaren waren van firma’s die bankierden bij de bank en waar de winst van die firma’s naar toe ging.

Rabobank zegt dat ‘het probleem inmiddels is aangepakt.’ De bank meldt momenteel zo’n duizend mensen in dienst te hebben die zich bezig houden met het screenen van klanten en het voorkomen van witwaspraktijken en andere verdachte financiële transacties. Bij de afdeling die dat werk doet, zijn ook nog 250 vacatures, zegt een woordvoerder. Hij stelt dat het de enige boete is die Rabobank tussen 2014 en 2016 om deze reden in Nederland heeft gekregen.

Terrorisme

Banken moeten weten wie hun klanten zijn. Niet alleen omdat zij anders zelf financiële risico’s lopen maar ook omdat klanten zich schuldig kunnen maken aan het witwassen van geld of aan het financieren van criminele activiteiten of terrorisme. Om die redenen zijn banken wettelijk verplicht om hun klanten en hun financiële transacties in de gaten te houden. Ook moeten banken melding maken van transacties waar een luchtje aan zit.

DNB, die toezicht houdt op financiële instellingen zoals banken en verzekeraars, heeft sinds 2014 in totaal achttien straffen uitgedeeld aan banken die niet voldeden aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (WWFT). In tien van die achttien gevallen werd er een boete uitgedeeld.

In 2016 kreeg de Volksbank, het moederbedrijf van onder meer SNS en ASN, een boete omdat zij zeven verdachte transacties niet had aangemeld bij de Financial Intelligence Unit (voorheen: Meldpunt ongebruikelijke transacties). De Volksbank kreeg toen ook een stevige tik op de vingers omdat het verdachte transacties van klanten onvoldoende controleerde.

Onder de maat

De boetes aan Rabobank en Volksbank zijn van een heel andere orde dan de schikking van 775 miljoen euro die ING vorig jaar betaalde aan het Openbaar Ministerie, omdat het toezicht van de bank op haar klanten en hun transacties jarenlang stelselmatig ver onder de maat was. ING had zijn computersystemen die verdachte transacties kunnen opsporen zelfs zo ingesteld dat ze per dag niet meer dan drie verdachte meldingen opleverden. Omdat de controle bij ING zo slecht was, is niet te zeggen hoeveel dubieuze transacties de bank vanaf 2008 heeft verwerkt en hoeveel geld daarmee gemoeid was.

Beterschap

Na de bekendmaking van de schikking vorig jaar kwam er ook kritiek op De Nederlandsche Bank. Die zou zijn toezichthoudende taak onvoldoende hebben uitgevoerd. Immers: DNB had ING in 2008 al gewaarschuwd dat de controles op klanten en hun transacties ondermaats waren. ING beloofde daarop beterschap maar in de praktijk kwam daar weinig of niets van terecht. Na bekendmaking van de schikking vroeg minister Hoekstra (financiën) DNB in september om opheldering. Hoekstra beloofde de Tweede Kamer daarover te informeren. 

Die affaire kreeg vandaag een opmerkelijke wending. NRC Next onthulde vanmorgen dat zowel de vragen aan, als de antwoorden van, DNB in onderling overleg tussen DNB en het ministerie van financiën zijn opgesteld. Dat is apart, omdat DNB een onafhankelijke toezichthouder is. Het lijkt erop dat het ministerie de toezichthouder dekking wilde verschaffen. De kwestie komt vanmiddag aan de orde in het vragenuurtje van de Tweede Kamer.

Lees ook:

DNB: banken kunnen ongemerkt meewerken aan financiering terrorisme

Nederlandse banken lopen het risico ongemerkt mee te werken aan witwassen of financiering van terrorisme. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden