Rabobank blijft hameren op duurzame voedselproductie

"We willen bijdragen aan het oplossen van het mondiale voedselprobleem." En: "We willen dichter bij onze klanten komen."

Met deze boodschappen profileerde de bestuursvoorzitter van Rabobank, Wiebe Draijer, zich gisteren opnieuw als cultuurveranderaar. Vorig jaar draaide de presentatie van de jaarcijfers, Draijers' eerste, om 'transparantie'. Dit jaar om 'klanttevredenheid' en 'banking for Food'.

Na jaren van bancaire schandalen is het opvijzelen van de reputatie heilig, voor elke bank overigens. Maar op de winst heeft de nieuwe sociale strategie van de coöperatieve bank vooralsnog weinig invloed. Dat Rabobank de winst met 20 procent zag stijgen - van 1,8 miljard euro in 2014 naar 2,2 miljard euro in 2015 - is vooral te danken aan het herstel van de Nederlandse economie. De kosten van de bank daalden aanzienlijk, doordat er minder klanten zijn die leningen niet terug kunnen betalen.

Ook sneed en snijdt de bank flink in de kosten. In december kondigde Rabobank aan 9000 extra banen te schappen tot 2018. Die komen bovenop de 6100 eerder vervallen banen en de 2900 die nog in 2016 verdwijnen. "Het is een trend die zich zal voortzetten", zei Bas Brouwers, sinds 1 januari financieel directeur.

De ontslaggolven onderstrepen de transitie naar een virtuele bank. Van 2004 tot 2014 daalde het aantal Rabobank-filialen van 1435 tot 566 bankkantoren. Ondertussen investeerde Rabobank in digitale diensten, zoals de nieuwe Bankieren App met online-chatfunctie. Daar maken per dag 6000 klanten gebruik van, zegt de bank.

Verder moeten pop-upstores, advies aan huis en mobiele adviespunten de klanttevredenheid verbeteren. Volgens Rabo zelf gaat het de goede kant op. Een rondgang van onderzoeksbureau GfK bewees vorig jaar het tegendeel: Rabobank kwam als slechtste bank uit de bus wat betreft dienstverlening rond hypotheken.

En de ambities als food- en agribank? Het duurzaam voeden van de wereld is een speerpunt. Niet alleen probeert Rabobank voedselverspilling tegen te gaan, maar de coöperatie helpt ook drie miljoen kleine boeren in Afrika met het opzetten van coöperaties en biedt hen toegang tot financiering.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden