Rabo heeft alle vertrouwen in jonge generatie

De hervorming van de Rabobankploeg krijgt langzaam maar zeker gestalte. Verjonging is het sleutelwoord geworden. Nederlands talent krijgt voorrang, maar de versterkingen moeten voorlopig nog uit het buitenland komen.

John Graat

AMSTERDAM – Het lijkt een krasse uitspraak. Volgens Adrie van Houwelingen, ploegleider van dienst in de Ronde van Spanje, spreekt in Nederland over twee of drie jaar niemand meer over Erik Dekker of Michael Boogerd. Dan zullen Pieter Weening, Joost Posthuma en Thomas Dekker het vaandel dragen. De toekomst moet uitwijzen of dat optimisme gerechtvaardigd is. In de Vuelta maken Weening (21) en Posthuma (23) nu kennis met het grote werk. Bij een geslaagde vuurproef zullen ze komend jaar debuteren in de Tour de France. Verjonging is een toverwoord geworden.

De contouren van de nieuwe ploeg worden stilaan duidelijk. Liefst negen renners krijgen geen nieuw contract voor het Raboprofteam. Leipheimer (Gerolsteiner), Hunter (Phonak), Lotz (QuickStep) en Traksel (Mr. Bookmaker) hebben elders onderdak gevonden. Veteraan Maarten den Bakker wordt mentor van de jongeren in het 'Tradeteam III', waar ook de jonge sprinter Hans Dekkers naar terug wordt gestuurd. De Weert, Bartko en ook Veneberg moeten nog op zoek naar een nieuwe werkgever.

Door de exodus komt er ruimte voor de vernieuwing. In de mislukte Tour bleek in juli dat de rek eruit was bij de wat vastgeroeste kern rond Dekker en Boogerd. Nieuwkomers moeten een frisse wind laten waaien. Door het vertrek van manager Jan Raas eind vorig jaar heeft zijn opvolger Theo de Rooij daar met adviezen van ploegleider Erik Breukink de laatste maanden werk van gemaakt.

Vanuit het opleidingsteam van Nico Verhoeven stromen Thomas Dekker (20), Theo Eltink (22 en gisteren winnaar van de negende etappe in de Ronde van de Toekomst), de Fin Jukka Vastaranta (20) en de Australiër Rory Sutherland (22) door. Gerben Löwik (Chocolade Jacques) keert na drie jaar terug bij Rabobank. En voor het klassement in de Tour zal de 26-jarige Denis Mentsjov als kopman starten. De Rooij is vandaag in Spanje om de ritwinnaar van woensdag een contract voor twee jaar te laten tekenen. Volgens De Rooij zullen er nog twee of drie directe versterkingen uit het buitenland bijkomen. De alom begeerde Alejandro Valverde is om financiële redenen geen optie meer. De Australiër Bradley McGee en de Spanjaard Pedro Horrillo zijn nog wel in beeld.

Mentsjov was in 2003 de beste jongere in de Tour. Dit jaar werd hij gehuldigd als eindwinnaar in de Ronde van Baskenland.

,,Mentsjov is een timide jongen die heel hard werkt. En hij komt uit een goed nest”. Daarmee doelt manager De Rooij op de ploeg Iles Balears, voorheen Banesto.

De invoering van de Pro Tour, een verplicht circuit met alle grote klassiekers, etappekoersen en de drie grote ronden, heeft volgens De Rooij zeker invloed gehad op de samenstelling van de nieuwe ploeg. ,,Zonder de Pro Tour hadden we nog meer jonge renners laten doorstromen. Dan hadden we meer keuzevrijheid in het programma gehad. Maar met de Pro Tour kun je geen zeven neo's in de ploeg opnemen. Ik sta achter de filosofie van de Pro Tour, maar het wedstrijdprogramma is wel erg zwaar gewor-den, met 165 koersdagen, waaronder de Giro, de Tour én de Vuelta”, meent De Rooij.

De prioriteiten van de Rabobank liggen ook in 2005 bij de Tour en de klassiekers. In diverse Pro Tour-koersen krijgen de jongere renners de kans om sterker te worden. De geroutineerde dertigers Dekker en Boogerd zullen met de Spanjaard Freire en Mentsjov in 2005 nog de blikvangers zijn in de klassiekers en de Tour. Kroon, winnaar van Rund um den Henninger Turm, heeft een vrijere rol in de klassiekers bedongen.

Langzaam zal er gemorreld worden aan de starre hiërarchie binnen de ploeg. Breukink heeft vertrouwen in de jongeren, die de Nederlandse identiteit weer moeten gaan versterken. De Rooij: ,,Ik vind dat we van die nieuwe generatie wat mogen verwachten. De cijfers spreken voor zich. Hoe vaak hebben we een jongen van negentien (Thomas Dekker, red.) gehad die een tijdrit van boven de 50 kilometer per uur kan rijden?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden