Rabo denkt meer succes te hebben met buitenlanders

De Rabobank stopt de komende jaren meer geld dan ooit in de profwielerploeg; de bijbehorende ambitie reikt tot het podium van de Tour de France in Parijs.

John Graat

VIJFHUIZEN - Met het uitspreken van de nieuwe ambitie werd de oude filosofie min of meer failliet verklaard. De Rabobank-wielerploeg kondigde gisteren aan in 2004 of 2005 mee te willen strijden om de eindoverwinning in de Tour de France. Voor dat doel zal manager Jan Raas de versterking vooral over de grens zoeken. In Nederland zijn potentiële Tourwinnaars immers niet voorradig. Raas: ,,Blijkbaar lukt het hier niet''.

De Rabobank heeft het contract met de profploeg verlengd tot en met 2005, met een optie voor nog twee jaar. Dat gaat gepaard met een aanzienlijke budgetverhoging, van zeven naar tien miljoen euro per jaar. Voorwaarde is wel dat de Rabo-profploeg binnen een paar jaar een vooraanstaande rol gaat spelen in het eindklassement van de grote ronden, die van Frankrijk in het bijzonder. De ploeg scoorde de afgelopen jaren als vrijbuitersgilde vooral in klassiekers en etappes.

De koerswijziging houdt in dat de oorspronkelijke uitgangspunten van het Rabo-wielerplan overboord zijn gezet. Het opleiden en promoten van Nederlands talent was sinds 1996 het hoofddoel. Dat heeft geen prioriteit meer. De juniorenploeg zal na dit seizoen wellicht al opgedoekt worden of overgeheveld worden naar de KNWU. De amateurploeg van Nico Verhoeven zal de status krijgen van een profteam (tradeteam III) en moet 'meer scoren en minder opleiden', zei Raas. Voor die ploeg zullen ook meer buitenlanders worden aangetrokken. De Rabo-ploeg wil vooral gaan scouten in het voormalige oostblok, bijvoorbeeld in de Oekraïne.

Tijdens de ploegpresentatie op het Floriadeterrein werd gisteren duidelijk dat de keuze voor internationalisering en een 'ander ambitieniveau' niet de hartenwens was van iedereen. ,,Als het van bovenaf wordt opgelegd, moeten wij proberen daaraan te voldoen'', zei ploegleider Adrie van Houwelingen diplomatiek.

,,Ik kon me meer vinden in de ideeën bij de start in 1996, het opleiden en promoten van Nederlandse renners. We zetten nu heel hoog in, ik vraag me af of dit gaat dit lukken. Van Gaal zei dat hij wereldkampioen wilde worden. Dan kun je diep vallen. Een Tourwinnaar als Ullrich of Armstrong kun je niet kopen, maar je kunt hem ook niet opleiden. Die wordt geboren.''

Michael Boogerd toonde zich wel gelukkig met de plannen. Boogerd: ,,De laatste jaren was de basis heel erg smal. We reden alle topwedstrijden met een hele kleine kern toppers. Dat hebben we steeds nét gered, maar er is altijd het risico dat je ineens wegzakt, zoals in 1999 in de Tour gebeurde. Als je het maximale rendement uit mensen wilt halen, moet je gerichter werken.''

Minder het accent op opleiden, meer buitenlanders kopen. Volgens Raas mag daaruit niet de conclusie worden getrokken dat de eigen opleiding -in handen van Frans Maassen en Nico Verhoeven- in zes jaar tekort is geschoten. Dit jaar zijn alleen Roy Sentjens en Ronald Mutsaars vanuit de amateurs doorgestroomd naar de profs.

Boogerd durfde wel kritisch te zijn over de vruchten van de eigen kweek. ,,De doorstroming kun je niet echt een succes noemen'', zei Boogerd. ,,Er is veel kennis in de ploeg, maar als die renners niet capabel zijn om prestaties neer te zetten houdt het op. Karsten Kroon heeft zich wel goed ontwikkeld. Maar dat is te weinig. Ze krijgen in een seizoen allemaal wel de gelegenheid om voor hun eigen kans te rijden, maar die laten ze vaak liggen. Ik bespeur wat gemakzucht. Ze vallen te graag terug in de rol van de knecht. Dat is veilig. Ik zie geen renner die zo ver is als ik op die leeftijd. Soms denk ik dat ze het een beetje te gemakkelijk hebben.''

Van Houwelingen repliceerde die harde woorden. ,,Als Michael zijn eigen ambitie als maatstaf neemt, komt iedereen tekort.'' Volgens de leider is de huidige Rabo-ploeg in de breedte al goed genoeg om een buitenlandse kopman in een grote ronde naar de zege te loodsen. ,,Als je Armstrong in deze ploeg zet wint hij ook de Tour. Als de kopman in de leiderstrui rijdt gaat de rest dertig procent sneller.''

Het komende seizoen is voor Rabo een 'overgangsjaar'. Volgend jaar is het de bedoeling dat de profploeg wordt opgesplitst in een deel voor de klassiekers en een deel voor de grote ronden. Het aantrekken van de Amerikaan Levy Leipheimer, ex-US Postal en derde in de Vuelta, is een eerste stapje, zei Raas. Al was dat voor een groot deel ook toeval. Eigenlijk had Raas al een akkoord bereikt met de Australiër Bradley McGee, maar na diens bedankje bleek Leipheimer nog vrij. Leipheimer zal na de klassiekers met Boogerd op 11 mei in Groningen starten in de Giro. Dekker krijgt dit jaar een vrije rol en legt zich vooral toe op de grote eendagskoersen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden