'Quick' na 44 jaar ter ziele

De bittere strijd die in Duitsland wordt gevoerd om de gunst van de adverteerders heeft een slachtoffer van naam gemaakt: sinds gisteren bestaat het geillustreerde weekblad 'Quick' niet meer. En dat ondanks een oplage van 700 000 exemplaren. Als dat in Nederland de graadmeter zou zijn, zou het leestafeltje in de wachtkamer van de tandarts al snel een lege aanblik bieden.

Quick was een van de oudste populaire tijdschriften van Duitsland. Het werd in 1948 opgericht en stond met zijn kleurrijke mix van smakelijke verhalen, blote dames, brave mode en niet al te exotische recepten model voor de later als paddestoelen uit de Germaanse grond schietende geillustreerde weekbladen.

Na 35 voorspoedige jaren kwam er het laatste decennium bij Quick flink de klad in. De oplage daalde drastisch tussen 1983 en 1990,met 160 000 exemplaren om precies te zijn. Tot overmaat van ramp liep de afgelopen twee jaar het aantal advertentiepagina's met de helft terug.

Het verdwijnen van Quick is symptomatisch voor de situatie waarin de Duitse publiekstijdschriften zich bevinden. De concurrentie met de elektronische media is moordend. Steeds meer reclamegelden stromen naar de televisie, en dan met name naar de commerciele zenders zoals SAT1 en RTL+. De uitgevers voeren een keiharde lobby om de reclame op de twee grote publieke tv-zenders ARD en ZDF beperkt te houden. Ze kunnen echter niet voorkomen dat particuliere stations een deel van de markt overnemen.

Daar komt bij dat de oplagecijfers al ruim tien jaar een dalende lijn vertonen. Van de vier 'klassieke' bladen (naast Quick zijn dat Der Stern, Bunte Illustrierte en Neue Revue) werden in 1981 nog ruim vijf miljoen exemplaren verkocht, thans gaan er 1,4 miljoen minder de kiosk uit.

Tot nu toe hebben Der Stern, Bunte Illustrierte en Neue Revue de dans nog kunnen ontspringen. Ondanks de afgang met de publicatie van de zogenaamde dagboeken van Hitler gaat het Der Stern tegenwoordig zelfs weer enigszins voor de wind. De oplage van 1,3 miljoen exemplaren lijkt thans stabiel. Door het accent meer op de actualiteit te leggen kunnen ook de Bunte en de Neue Revue met ieder 1 miljoen kopers de toekomst weer met enig vertrouwen tegemoet zien.

Hoe het komt dat juist de Quick het onderspit moest delven zullen Duitse media-deskundigen zeker gaan onderzoeken. Feit is dat het versnelde einde werd bewerkstelligd door uitgever Heinrich Bauer, die het blad in 1965 in zijn repertoire opnam. Hij dacht het tij nog te kunnen keren met een campagne onder de Ossies, maar de voormalige Oostduitsers grepen massaal naar het speciaal op hen gericht Super Illu van concurrent Burda.

De man besloot toen maar op een ander paard te wedden en heeft inmidddels vele miljoenen D-mark gestopt in het nieuwe commerciele tv-station RTL 2, dat eind september bij onze oosterburen op het scherm verschijnt. Bauer heeft een belang van 24 procent verworven, evenveel als de moedermaatschappij van RTL 2 (en RTL+ en RTL 4), het Luxemburgse CLT. De nieuwe zender richt zich vooral op de jeugd met veel films en series. Het zal onder meer van het succes van RTL 2 afhangen hoe de toekomst van de resterende tijdschriften er uitziet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden