Quasimodo-groenten in the house

Jonathan Maas toert door het land van groene bedoelingen

De wereld verbeteren doe je op een vette groove -Youth Food Movement (YFM) snapt dat. Mensen de les lezen over voedselverspilling is boring, vervelend en niet van deze tijd. Beter bouw je een waanzinnig feest midden op het Amsterdamse Museumplein, zet je een goeie dj aan het werk, terwijl jij als idealist Indiase curry's en soep kookt voor zesduizend man: Disco Soep, naar Berlijns voorbeeld, want die stad is als het om eco en party gaat nog immer toonaangevend.

De ingrediënten van het duurzame kookfestijn zijn groenten, fruit en aardappels die of net over de houdbaarheidsdatum heen zijn, of die er niet 'perfect' genoeg uitzien. Dat wil zeggen: ze matchen onze standaard van een design paprika niet en daarom worden ze weggegooid. Totdat YFM en Too good to waste als redders in nood voor de weerloze groenten optreden. Wist u dat distributeurs van biotomaten zomaar zestig kilo tomaten weggooien omdat er twee beurse gevallen tussen zitten? - economisch voordeliger dan wanneer je een arbeidsintensief traject begint om een paar kneuzen eruit te sorteren.

Op het plein hangt een gezellig festivalsfeertje. Het publiek eet van de heerlijke curry's, hangt op het gras of swingt op de aanstekelijke beats van dj Mikeynice. De Ekotripper, niet vies van een dansbaar partijtje, bevalt het tot dusver goed. Het podium van Mikeynice is gedecoreerd met discoballen, waaraan aubergine, wortel, ui, citroen en rode pepers hangen - van plastic. Au! Kunna Haan is de verantwoordelijke. Ze is van Paardenkracht, dat zich ontfermt over decoratie en muziek op allerlei soorten feesten en partijen. Het plastic is niet erg, vindt zij, het materiaal gaat naar de opslag en komt op een volgend feestje wel weer van pas. Wordt dus niet verspild.

Wat verspilling betreft: Kunna gooide uit luiheid voorheen het nodige voedsel weg, sinds de voorbereiding op Disco Soep bewaart ze restjes, vriest die in en ook over een verstreken houdbaarheidsdatum doet ze niet meer dogmatisch; die is in haar optiek nu een 'truc van fabrikanten om mensen maar snel weer iets nieuws te laten kopen' - een kersverse groene gelovige. Doorgaans werkt Kunna in het feestleven voor commerciële bedrijven, maar de YFM'ers vond ze zo sympathiek -'realistische idealisten en geen suffe linkse betweters'- dat ze met haar team als vrijwilliger participeert. Dat er een kokkin verkleed is als wortel ziet ze door de vingers: 'niet mijn dress policy, kan beter, maar wel lief'.

Nu we het toch over looks hebben: bewust eten is nu duidelijk een ding van de avantgardistische hipster uit de Randstad. Felgekleurde chino's, hoedjes, mannen met knotjes, veel Ray Bans en we spotten zelfs een man met gelakte teennagels! Dat bevreemdt Chantal Engelen en Lisanne van Zwol van Too good to waste niets: "Het verhaal van goede maar 'misvormde' groenten die worden weggegooid, komt bij stadsmensen hard aan. Zij staan verder af van de productiekant van voedsel."

Het publiek kan op de foto met een bord 'krom is de bom', als statement tegen de designkomkommer van de Appie. Vervolgens wordt het beeld via sociale media gedeeld. Als tegenprestatie krijgen mensen een tas met quasimodo-groenten en fruit mee naar huis, spul dat anders was weggegooid.

De 57-jarige Geeske Westerterp kijkt geamuseerd naar 'deze jonge generatie die zich bewust is van de gevolgen van al het geconsumeer en er ook een aversie tegen heeft ontwikkeld'. Alleen de muziek hoeft voor haar niet zo, liever Bach dan beats. Joris Lohman van YFM ziet het zo: Geeske's jaren-zeventig-generatie heeft het voorwerk gedaan, nu is bewust eten mainstream geworden. "Het is uit de alternatieve hoek gekropen en is iets geworden waar je bij wilt horen." Geen wonder, met zulke lekkere curry's, fijne dj's en ook nog eens een goede boodschap.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden