Puntige Mozart in topuitvoering Het altijd staand spelende orkest sprankelt van het begin tot het eind

PETER VAN DER LINT

KLASSIEK

Hartmut Haenchen

Mozart Symfonieën 39/40/41 (Berlin Classics)

****

Maar liefst negentig onbekende partituren heeft het Kammerorchester Carl Philipp Emanuel Bach uit Berlijn een nieuw leven gegeven. Vooral van de naamgever van het orkest, maar ook van andere componisten die in de deelstaat Brandenburg werkzaam waren. De geschiedenis van het orkest is wat merkwaardig. Het begon als kamerorkest voor hedendaagse muziek, gelieerd aan de Staatsoper in Oost-Berlijn. Met die hedendaagse muziek wilde het om diverse politieke en ideologische redenen niet vlotten. Met de komst van dirigent Hartmut Haenchen in 1978 veranderde de koers en de naam van het orkest en werd de toen nog redelijk onbekende muziek van C.P.E. Bach een speerpunt. Een volkomen 'democratisch' orkest was het, dat al die jaren speelde zonder dat musici, solisten en dirigenten een gage kregen. Op 1 mei van dit jaar hield het na 120 concerten en 62 cd's op te bestaan. Die dag gaf het orkest in het Berlijnse Konzerthaus onder leiding van Haenchen zijn laatste concert. Op het programma geen muziek van Bachs zoon, maar van Mozart - diens laatste drie symfonieën. Berlin Classics geeft de nu de live-opname ervan uit. De uitvoeringen van het altijd staand spelende orkest zijn puntig en spits, sprankelend van begin tot eind. Haenchen heeft in het boekje, zoals altijd, veel interessants te melden. Maar het gaat uiteindelijk om de uitvoeringen. Die zijn van topkwaliteit.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden