Publieke omroep wil relevant blijven met groeiende concurrentie

Beeld Flickr

Het lijkt een fijnzinnig gevoel voor timing van KPN: op de dag dat de publieke omroep zijn vijfjarenplan aan het kabinet overhandigt, kondigt  het bedrijf aan eigen tv-series te gaan maken. Te kijken via een nieuwe app: KPN Play. Daarmee krijgt de publieke omroep er nóg een concurrent bij.

Juist dat groeiende aantal aanbieders van tv probeert de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) het hoofd te bieden in het toekomstplan. Want hoe kun je relevant en vindbaar blijven als de kijker steeds vaker niet de tv-gids volgt, maar zelf bepaalt waar, wanneer en in welk tempo hij een programma kijkt.

Er vanuit gaan dat je je met Nederlandse content voldoende onderscheid, gaat niet meer op. Concurrentie komt al lang niet meer alleen vanuit het buitenland - al waren internationale spelers als HBO en Netflix het eerste. Ook Nederlandse partijen met Nederlands aanbod roeren zich inmiddels in de drukke markt: RTL heeft Videoland en KPN straks Play.

Kijker moet krijgen wat hij wil
De NPO zal dus meer moeten doen. Het plan: 'het publiek voorop te zetten', zoals de titel van het zogenoemde Concessiebeleidsplan 2016-2021 luidt. Dat betekent de kijker geven waar hij behoefte aan heeft: op de publieke tv-netten, NPO 1, 2 en 3 een grotere focus op programma's met een hoge 'actualiteitswaarde'. Zoals het nieuws of programma's als 'Pauw'. En sport en evenementen, als Studio Voetbal en een verslag van Pinkpop.

Op sites en uitzending gemist wordt het aanbod tijdlozer. Al gaat de NPO daarin uit van een omloopsnelheid van een week, want binnen die tijd kijken de meeste mensen een programma terug. Ook voor de fanatieke 'on demand' kijker - dat wil zeggen de mensen die zich echt niets meer aantrekken van de tv-gids en een dramaserie in één avond willen terugkijken of een documentaire die al een paar jaar geleden op tv was - wil de publieke omroep het aanbod vergroten. Via een zogenoemd NPO plus-kanaal moet alles een jaar lang terug te kijken zijn. Vanwege de uitzendrechten gaat dat de gebruiker wel geld kosten: zo'n 2 tot 3,5 euro per maand, schat de NPO.

Daarvoor gaat de publieke omroep wel extra investeren in dat tijdloze aanbod, zoals Nederlands drama. Series produceren die alleen via dat on demand-kanaal te kijken zijn, zoals concurrenten doen, is op het Hilversumse mediapark voorlopig nog toekomstmuziek.

De concurrentie van de NPO komt al lange tijd niet meer alleen vanuit het buitenlandBeeld anp

Ruzie over centralisatie
Het vijfjarenplan dat de NPO vandaag aan staatssecretaris Sander Dekker van mediazaken stuurde, gaat over meer dan het online aanbod. De afgelopen weken zorgde dat voor een hoogoplopende ruzie tussen koepelorganisatie NPO die een grotere centralisatie wil en de losse omroepen als KRO-NCRV, Max en de VPRO, die zoveel mogelijk zelfstandig willen blijven.

Het vijfjarenplan werd zichtbaar een compromis. Zo wordt het aantal websites van losse programma's en omroepen, 'sterk teruggebracht', zoals de NPO wil. Maar mogen omroepen wel hun eigen programma's op hun eigen sites blijven aanbieden. Ze moeten dan wel verwijzen naar andere websites en het allerliefste naar npo.nl, het gezamenlijk 'portaal' dat een sterk, herkenbaar merk op internet moet worden.

Kosten niet openbaar
Nog zo'n compromis: onafhankelijke producenten of organisaties mogen straks hun programma-ideeën direct aanbrengen bij de NPO, zoals staatssecretaris Dekker het graag ziet. Als het aan de NPO ligt wordt die buitenproducent met een goed idee wel altijd gekoppeld aan een omroep als 'co-producent'. Die omroep heeft vervolgens ook iets te zeggen over de inhoud van het programma en is eindverantwoordelijk. Een open bestel, met de nodige beperkingen dus.

Ook is de NPO niet van plan de kosten van programma's voortaan openbaar te maken, zoals Dekker dat graag ziet. Kosten worden als het aan de omroepen ligt hooguit per zender of per genre bekend. Dit om te voorkomen dat het altijd om het geld draait. Sommige programma's zijn nou eenmaal duur, maar relevant vanwege de hoge publieke waarde, aldus de NPO.

KPN Play

Een dramaserie over Brussel, het machtscentrum van de Europese Unie, wordt het debuut van KPN als tv-producent. De serie is vanaf volgend jaar op al bestaande tv-platforms van KPN te zien, en op de nieuwe app: KPN Play. 'Brussel' draait onder meer om een Nederlandse eurocommissaris, haar dochter en een Nederlandse beroepsmilitair bij de NAVO. De serie is geschreven door Leon de Winter en wordt geproduceerd door Endemol Shine. KPN hoopt als tv-producent klanten te behouden en weer aan zich te binden. Bovendien gaat het bedrijf de concurrentie aan met onder meer Netflix, de van oorsprong Amerikaanse videodienst die al flink voet aan grond heeft in Nederland. KPN Play moet ook andere tv-programma's gaan bieden, met name rond muziek en sport. Zoals opnames van achter de schermen bij concerten en festivals of sportdocumentaires. Hiervoor zijn deals gesloten Mojo Concerts en Amsterdam Dance Event.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden