Publieke omroep meet meerwaarde

hilversum – - Alle publieke omroepen moeten in de toekomst de publieke meerwaarde van hun programma’s aantonen. Kijkers bepalen mee of de programma’s onderscheidend genoeg zijn en de doelen worden gehaald. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat dit als voorwaarde stellen voor uitzending.

De NPO werkt aan een manier om permanent rond elk programma te meten wat het publiek vindt van de kwaliteit en de publieke waarde. Dit gebeurt al voor de omroep als geheel en de zenders Nederland 1, 2 en 3. De omroep gaat dit nu ook per programma doen. Daarmee loopt Nederland in Europa voorop, zegt voorzitter Henk Hagoort van de raad van bestuur van de NPO.

De NPO wil de uitkomsten van de publieksmetingen publiceren op internet. „Het is geen vrijblijvende exercitie. We zullen transparant zijn. En we verwachten van omroepen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen door programma’s die niet of onvoldoende waarmaken wat ze beloven, of geen herkenbare meerwaarde hebben, aan te passen of te schrappen. Het gaat om de legitimatie van de publieke omroep en die moet in het digitale landschap met elk programma en met elke site opnieuw worden verdiend.”

Vorig jaar stelde Hagoort dat Bananasplit minder publieke waarde heeft dan Paul de Leeuw. Hij ging daarmee buiten zijn bevoegdheid, maar heeft daar geen spijt van. „Dat was en is goed voor de discussie.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden