Publiek zoekt sporen roof

Kunsthal Rotterdam weer open voor bezoek na spectaculaire schilderijendiefstal

REPORTAGE | HENNY DE LANGE

Natuurlijk zijn ze geen 'ramptoeristen', benadrukken de bezoekers van de Kunsthal, die gisteren weer open ging voor het publiek. Maar het gros ging natuurlijk wel meteen op zoek naar sporen van de kunstroof. Meest bekeken schilderij op de tentoonstelling van werken uit de Triton Collectie wordt waarschijnlijk een werk van Camille Pissaro: 'Boerenvrouw werkend in het veld' (1881). Het hangt op de plek waar eerst het schilderij 'Lezende vrouw in wit en geel' (1919) van Henri Matisse was te zien. Na de roof toonden vrijwel alle media de lege plek waar de Matisse had gehangen. Dat was naast het schilderij 'De mystieke druivenoogst' (1890) van Maurice Denis. Maar of de Pissaro nu nieuw is toegevoegd aan de expositie, is niet bekend. De Kunsthal wil niet zeggen welke zeven schilderijen in de plaats zijn gekomen van de geroofde werken. Maar de gaten zijn niet simpelweg opgevuld. Er is ook geschoven met schilderijen en sommige wanden zijn opnieuw ingericht. Voor de bezoekers mag dit niet ineens een heel andere tentoonstelling zijn, zegt een woordvoerster.

'Back to normal' is het motto. Dat geldt ook voor directeur Emily Ansenk. Op de vraag hoe ze aan deze dag is begonnen, zegt ze met een strak gezicht: "Gewoon, net als andere dagen." Een interview wil ze niet geven. Wel zegt ze zich gesterkt te voelen door de ontelbare steunbetuigingen. "Uit de hele wereld komen reacties, van musea, en van mensen die ik helemaal niet ken."

Na het vertrek van de cameraploegen die voor veel onrust zorgen in de expositiezaal, lijkt bijna alles weer normaal. Er hangt alleen een korte verklaring waarin gerept wordt van de 'nachtmerrie' die zich hier voltrokken heeft, vergezeld van het verzoek voor tips met de politie te bellen. Gisteravond had die ongeveer 30 tips binnengekregen. De politie wilde niet zeggen hoe concreet.

Bezoekers mogen hun gevoelens over de kunstroof opschrijven in een catalogus van de Triton Collectie, die als gastenboek dient. Opvallend is de waardering voor het besluit om de Kunsthal na een dag al weer open te stellen. Een groep van zeventien vrouwen uit Noord-Holland en het Gooi die onder leiding van een gids langs de schilderijen loopt, vreesde al dat het uitstapje niet kon doorgaan.

Ze zijn niet de enigen die hun bezoek al lang geleden hadden gepland. Herman van Buuren en Annemarie Driehuis uit Haarlem combineren de tocht naar de Kunsthal met een bezoek aan de expositie over Jan van Eyck in het aangrenzende museum Boijmans Van Beuningen. Lieve Asselbergs (13) uit Wouw bij Bergen op Zoom, die met broer, moeder en tante op stap is, maakt de kinderspeurtocht door de expositie. Door de kunstroof ga je ook weer anders kijken naar schilderijen, vindt ze.

Als alles echt weer normaal lijkt, is er ineens rumoer. Bezoekers herkennen in een man, buiten, Ton Cremers. De deskundige op het gebied van museumbeveiliging was veelvuldig in de media na de roof. Is er dan toch iets mis met de beveiliging? Maar Cremers wordt daar aan de lopende band geïnterviewd. "De Russische televisie, de Australische radio, het houdt niet op. Deze kunstroof gaat de hele wereld over."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden