Publiek verlaat filmzaal dansend

De Iraanse regisseur Abolfazl Jalili heeft het Filmfestival van Venetië afgelopen maandag niet gehaald. Het gerucht dat hij bij het verlaten van zijn land in de boeien was geslagen en in de gevangenis was gezet, deed snel de ronde, maar wordt nu, na twee dagen heen en weer bellen, iets genuanceerder gebracht.

Brigitta Portier, de Belgische persagente van Jalili's nieuwste film 'The First Letter', heeft contact gehad met de Iraanse autoriteiten. Portier: ,,Jalili zit niet in de gevangenis, maar mag Iran gewoon niet verlaten. Venetië is voor Jalili nu een verloren zaak, maar er wordt momenteel druk onderhandeld om hem wel naar het Filmfestival van Toronto te krijgen.''

Hoe ingewikkeld de politieke situatie voor Iraanse filmmakers nog steeds is, werd de afgelopen dagen ook duidelijk in de commotie rond een andere Iraanse film. Babak Payami had laten weten dat de negatieven van zijn nieuwste film 'Silence Between Two Thoughts' door de autoriteiten in beslag waren genomen. Met veel pijn en moeite was hij er nu in geslaagd een speciale versie van zijn film te voltooien, die uiteraard onder grote belangstelling hier in Venetië werd vertoond. Waar Payami een stoffig en geïsoleerd dorp bij de grens met Afghanistan opzocht, om een wat diffuus verhaal te vertellen over het offeren van een jonge maagd, daar komt Jalili heel wat sterker naar voren met het verhaal van een jonge jongen in het Teheran van de jaren zeventig. Tegengewerkt door de religieuze autoriteiten en zijn eigen familie, besluit Emkan zijn jonge leven te wijden aan fotografie en film. 'The First Letter' is Jalili's eigen verhaal.

Na een wat moeizame start, is het festival deze week flink aan het opwarmen. De Japanse regisseur en eerdere Gouden Leeuw-winnaar Takeshi Kitano, slaagde er zelfs in het publiek na afloop van 'Zaitochi' dansend de zaal te laten verlaten. 'Zaitochi' is Kitano's eerste echte kostuumfilm, gesitueerd in het Japan van de negentiende eeuw, en bevolkt met schitterend uitgedoste samurais, ronins en geisha's.

Kitano speelt zelf de rol van Zaitochi, de blinde masseur en meesterzwaardvechter. Het digitale bloedvergieten wordt compleet 'over the top' gebracht, maar belangrijker nog: 'Zaitochi' dient zich aan als een soort Japanse mini-musical vol humoristische details en een grandioze Japanse 'tapdance'-finale op slippers met houten blokjes. Kitano gisteren op de drukbezochte persconferentie, met dezelfde geblondeerde coupe als in de film: ,,Je zou 'Zaitochi' kunnen opvatten als een hommage aan de grote Akira Kurosawa, al was het maar omdat Kurosawa's dochter Kazuko zo goed was om een aantal van de oude kostuums te leveren. Tegelijkertijd was het voor mij heel belangrijk om kleine wijzigingen aan te brengen in het traditionele verhaal rond de samurai. De humor speelt een prominentere rol. Met het bloedvergieten alleen zou ik nu niet meer kunnen leven.''

Voor de fans van 'Beat Takeshi' is het zonneklaar: een kandidaat voor de Gouden Leeuw heeft zich aangediend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden