Provincies willen af van lege bussen

Rustige lijnen slokken te veel van ov-budget op. Nieuwe initiatieven alom.

Provincies willen lege lijnbussen van het platteland en uit stadswijken weren. Dat blijkt uit een rondgang van Trouw. Ze willen de streekbus als klassieke ov-basisvoorziening schrappen bij nieuwe aanbestedingen. Bussen die zeven dagen per week dorpen aandoen en weinig passagiers trekken, slokken te veel ov-budget op. Tekorten groeien. Veel provincies en stadsregio's zoeken nu in hoog tempo naar betaalbare alternatieven. Dat doen ze vaak samen met gemeenten en burgers.

In Gelderland zorgt een nieuwe ov-visie, waarin de stille streekbus geleidelijk verdwijnt, voor deining. Trouw berichtte gisteren over het plan.

Als Provinciale Staten instemmen, ontwikkelen de zes Gelderse ov-gemeenteregio's een eigen FlexNet. Gemeenten, inwoners en instellingen bepalen hoe dat eruit ziet per 2016. Het doelgroepenvervoer (scholieren, ouderen, gehandicapten) krijgt daarin een plek. Veel inwoners belden gisteren de provincie bezorgd op over de toekomst van hun dorpsbushalte.

Ook andere provincies, Zeeland voorop, denken aan een toekomst waarin de buurtbus, (elektrische) fiets en taxi de streekbus vervangen. Zeeland wil de bus alleen laten rijden waar er voldoende vraag is. Niet langer wordt de hele provincie gedekt. Zeeland wil bovendien spitsuurlijnen voor scholieren en forensen introduceren. Gemeenten zorgen voor het doelgroepenvervoer. De provincie koopt bij hen ov-ritten in voor de andere reizigers. Zo moeten alle Zeeuwse dorpen bereikbaar blijven.

In andere provincies, van Noord-Holland tot Limburg, rukken de buurtbussen en andere vormen van plattelandsvervoer op, al dan niet bemand door vrijwilligers. Al jaren groeit het aantal buurtbussen, bleek uit onderzoek van deze krant in 2012: vooral in Gelderland en Noord-Brabant. Limburg nam vorige maand De Wensbus in gebruik, een proefproject met een personenbusje waarmee dorpsbewoners hun ov-vervoer zelf regelen.

"Openbaar vervoer is niet langer automatisch een bus", vertelt Henk Meurs, hoogleraar ruimtelijke ordening en mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Meurs: "Ov betekent een reismogelijkheid. Experts zeggen al jaren dat een ov-systeem met kernlijnen en een onderliggend netwerk beter is en toekomstbestendiger. Wat Gelderland doet, vind ik uniek. De provincie blijft voor een ov-kernnet verantwoordlelijk en overlegt met regio's over het FlexNet. Dat maakt een kwaliteitsslag in één keer mogelijk."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden